Prezydencka Lancia Flaminia pracuje we Włoszech od 60 lat. To unikalne auto
Wiecie, że od równo 60 lat Lancia Flaminia Presidenziale towarzyszy prezydentowi Włoch? I choć jest to już piękny klasyk, to jednak wciąż pozostaje wykorzystywany przy szczególnych okazjach.
Jeśli polityka jest Wam bliskim tematem, to zapewne wiecie, że we Włoszech urząd prezydenta ma głównie reprezentacyjną rolę. Głowa Państwa wybierana jest na siedmioletnie kadencje, a jej zadaniem jest przede wszystkim reprezentowanie kraju. Oczywiście wśród zadań jest też kilka znacznie poważniejszych wyzwań, takich jak zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi czy przewodnictwo Najwyższej Radzie Sądownictwa. W tych zadaniach prezydentowi towarzyszy wiele osób i samochodów, ale najważniejszym z nim jest Lancia Flaminia Presidenziale, która skończyła właśnie 60 lat.
Ta Lancia Flaminia jest w użyciu od 1961 roku
Pod koniec lat 50. rząd włoski postanowił odświeżyć flotę topowych limuzyn. Po krótkich poszukiwaniach wytypowano dość niestandardowe auto, gdyż była to Lancia Flaminia w wydaniu cabrio. Auto zmodyfikowała Pininfarina, zaczynając od drastycznego zwiększenia rozstawu osi - tak, aby dodać dodatkową parę drzwi. Stąd też przydomek "335", który przypisywano takiej wersji, właśnie ze względu na duży rozstaw osi - 335 cm.
Pierwszy egzemplarz wyjechał na drogi w kwietniu 1961 roku, a po raz pierwszy został wykorzystany publicznie na początku maja 1961, podczas wizyty Królowej Elżbiety II, podejmowanej w Rzymie przez prezydenta Giovanniego Gronchiego.
Kilka miesięcy później Pininfarina przygotowała cztery kolejna auta, które zyskały własne "imiona". Były to odpowiednio: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito. Nazwy te pochodziły od najbardziej znanych koni ze stajni w Pałacu Kwirynalskim. Pierwsze trzy auta miały miękki składany dach, zaś Belsito posiadał jedynie zadaszenie szoferki, pozostawiając odkrytą tylną część nadwozia.
Każda Lancia Flaminia Presidenziale wykończona była lakierem Midnight Blue, zaś wnętrze obszyto czarną skórą Connoly. Pomiędzy szoferką a przestrzenią dla VIP-ów przygotowano interkom, zaś z tyłu mieściło się pięć osób - trzy na kanapie i dwie na składanych fotelach.
Pod maską prezydenckiej Flamini znalazł się silnik V6 o objętości skokowej 2,5, generujący 120 KM. To jednostka, która wywodzi się w prostej linii z modelu Aurelia - charakteryzuje ją jedynie zwiększony skok oraz większa średnica cylindra.
Lancia Flaminia Presidenziale wciąż jest użytkowana
Dwa egzemplarze, Belfiore i Belvedere, zostały wyremontowane i pozostają w użyciu przez głowę Włoch. Flaminia wyciągana jest z garażu w Pałacu Kwirynalskim na specjalne okazje, takie jak wielkie święta narodowe i na specjalne wizytacje. Pierwszy oryginalny egzemplarz już dawno został zniszczony, zaś dwa pozostałe nie zostały odnowione. Belisto można zobaczyć w Muzeum Motoryzacji Wojskowej w Turynie.
Dokładnie 27 listopada Lancia będzie obchodziła 115 urodziny. Jednocześnie przypada 60-lecie wprowadzenia do użytku Flaminii. Z tej okazji na Kwirynale odbędą się uroczystości celebrujące te ważne dla włoskiej motoryzacji daty.