Nadchodzi Lotus "już nie taki" Eletre. Firma wraca do silników spalinowych
Co za ironia losu. Lotus Eletre, pierwsze auto elektryczne marki, dostanie wersję znacznie mniej zelektryfikowaną. Hybryda przechodzi już testy.
Nie zawsze wychodzi tak jak się zaplanowało. Lotus Eletre pod wieloma względami był pierwszy w marce. Pierwszy SUV, pierwszy model elektryczny, i pierwszy samochód, który przekroczył dwie tony masy. Colin Chapman pewnie nie miałby na jego temat dobrego zdania.
I choć wszyscy wiemy, że jest różnica między tym co chcielibyśmy my, pasjonaci, a czego chcą klienci, tutaj wyszło na to, że jesteśmy zgodni. Eletre nie sprzedaje się na tyle dobrze, żeby można było mówić o sukcesie. Geely, właściciel Lotusa, uznał, że w dobie spadku zainteresowania autami elektrycznymi na świecie (poza Chinami) pora przestawić produkcję na auta nieco bardziej spalinowe.
Lotus Eletre będzie hybrydą plug-in
Zdecydowanie mniej "Eletre", ale wciąż jednak z baterią. Potężny SUV został przyuważony przez chińskich spotterów podczas testów. Zamaskowany egzemplarz przyciągnął uwagę rurą wydechową spod zderzaka.
Jaką hybrydą będzie nowy Lotus?
Przede wszystkim, będzie pierwszym modelem, który dostanie architekturę 900V. Według źródeł, pozwoli ona na przejechanie 1100 km według matematyki "chińskich koncernów".
Ale tyle wiemy na pewno. Możemy jednak gdybać, bo Lotus jest częścią wielkiego konglomeratu firm motoryzacyjnych, z których może czerpać technologię. Dlatego silnik spalinowy prawdopodobnie będzie pochodził ze spółki Horse. To wspólne przedsięwzięcie Geely, Renault oraz Aramco, pracujące nad rozwojem jednostek spalinowych.
Ze względu na prestiż, bazą będzie tu jednostka 2.0 z doładowaniem, o mocy między 200, a 300 KM. Do tego silniki elektryczne oraz pewnie całkiem spora bateria - 50 - 70 kWh pojemności. Zwykły elektryczny Lotus Eletre miał akumulator o pojemności 112 kWh.
Coś Wam to przypomina? Na chińskim rynku niedawno pokazano wielkiego SUV-a z supernowoczesną hybrydą plug-in. Zeekr 9X może mieć trzy silniki elektryczne i ponad 1200 KM. W słabszej wersji ma dwie jednostki i ok. 900 KM. Nie widzę powodu, dla którego finalnie Eletre nie miałoby dostać którejś wariacji tego napędu. Silnik się zgadza, podobnie pojemność akumulatorów.
Jest więc spora szansa, że tak właśnie będzie wyglądał nowy, bardziej spalinowy Lotus. Kiedy? Pewnie najwcześniej w przyszłym roku.
zdjęcia: Qiantui Pindao via CarNewsChina


