Mała Alfa Romeo Junior może mieć napęd na cztery koła. Za oznaczenie Q4 sporo dopłacisz

Ma napęd na cztery koła i nieco więcej mocy. Alfa Romeo Junior Q4 wjeżdża na rynek. Za napędzaną tylną oś trzeba sporo dopłacić.

Włosi poszerzają ofertę swojego małego crossovera. Produkowana w Tychach Alfa Romeo Junior Q4 to bliźniak Jeepa Avengera 4XE. Choć te auta dzielą ze sobą platformę i silniki, a także cały napęd, to wbrew pozorom nie są identycznymi samochodami. Włoski model dostał garść własnych cech, którymi może się wyróżnić. Napęd AWD, bardzo specyficzny, wymaga też dopłaty - i to wcale nie małej.

Alfa Romeo Junior Q4. Jaki ma napęd, co oferuje?

W tym samochodzie znajdziemy silnik 1.2 MHEV, znany z innych modeli grupy Stellantis. To najnowsze wcielenie owianej złą sławą jednostki PureTech. Zmodyfikowana konstrukcja rozrządu ma być teraz dużo lepsza. Moc na koła przenosi tutaj 6-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów.

Tu jednak pojawia się "gwiazdka" w opisie. Silnik spalinowy napędza wyłącznie przednie koła. Tylna oś wspomagana jest jednostką elektryczną, która oferuje 21 KM i 1900 Nm momentu obrotowego. Ta liczba nie jest błędem - to efekt zastosowania specyficznego przełożenia dla napędu w tej jednostce.

Co ciekawe Alfa Romeo Junior Q4 dostała nieco więcej koni mechanicznych. Avenger 4XE oferuje ich 136 (niczym standardowa wersja MHEV), a włoski crossover 145 KM. Różnica nie jest wielka, ale warto ją zanotować.

Dostajemy więc tutaj napęd, w którym tylna oś jest napędzana silnikiem elektrycznym. Ile kosztuje taki wariant Juniora?

Polskie ceny pojawią się zapewne w najbliższych tygodniach. Póki co możemy spojrzeć na cennik z Włoch, gdzie ten model ewidentnie ma pierwszeństwo. Tam ofertę wersji Q4 otwiera kwota 37 400 euro. Przekłada się to na nieco ponad 157 000 złotych.

Alfa Romeo Junior Q4 2025

Dla porównania - bazowa wersja Juniora Ibrida (z silnikiem spalinowym) kosztuje 129 600 złotych. Z kolei w ofercie Jeepa Avengera wersja z miękką hybrydą wymaga wydania 119 300 złotych, a wariant 4XE kosztuje 144 600 złotych.

Można więc założyć, że w Polsce Junior Q4 będzie kosztować właśnie około 155 500 -157 500 złotych.

To będzie bez wątpienia dość niszowa propozycja. Zaletą wersji Q4 jest między innymi wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, które przełoży się na lepsze właściwości jezdne. Co więcej, obecnie w segmencie B nie ma zbyt wielu samochodów z napędem AWD. Oczywiście kwestia skuteczności takiego układu w wydaniu z elektryczną jednostką przy tylnej osi jest osobną kwestią, niemniej może to być atrakcyjna propozycja dla wąskiego grona odbiorców.