Mała Alfa Romeo Junior może mieć napęd na cztery koła. Za oznaczenie Q4 sporo dopłacisz
Ma napęd na cztery koła i nieco więcej mocy. Alfa Romeo Junior Q4 wjeżdża na rynek. Za napędzaną tylną oś trzeba sporo dopłacić.
Włosi poszerzają ofertę swojego małego crossovera. Produkowana w Tychach Alfa Romeo Junior Q4 to bliźniak Jeepa Avengera 4XE. Choć te auta dzielą ze sobą platformę i silniki, a także cały napęd, to wbrew pozorom nie są identycznymi samochodami. Włoski model dostał garść własnych cech, którymi może się wyróżnić. Napęd AWD, bardzo specyficzny, wymaga też dopłaty - i to wcale nie małej.
Alfa Romeo Junior Q4. Jaki ma napęd, co oferuje?
W tym samochodzie znajdziemy silnik 1.2 MHEV, znany z innych modeli grupy Stellantis. To najnowsze wcielenie owianej złą sławą jednostki PureTech. Zmodyfikowana konstrukcja rozrządu ma być teraz dużo lepsza. Moc na koła przenosi tutaj 6-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów.
Tu jednak pojawia się "gwiazdka" w opisie. Silnik spalinowy napędza wyłącznie przednie koła. Tylna oś wspomagana jest jednostką elektryczną, która oferuje 21 KM i 1900 Nm momentu obrotowego. Ta liczba nie jest błędem - to efekt zastosowania specyficznego przełożenia dla napędu w tej jednostce.
Co ciekawe Alfa Romeo Junior Q4 dostała nieco więcej koni mechanicznych. Avenger 4XE oferuje ich 136 (niczym standardowa wersja MHEV), a włoski crossover 145 KM. Różnica nie jest wielka, ale warto ją zanotować.
Dostajemy więc tutaj napęd, w którym tylna oś jest napędzana silnikiem elektrycznym. Ile kosztuje taki wariant Juniora?
Polskie ceny pojawią się zapewne w najbliższych tygodniach. Póki co możemy spojrzeć na cennik z Włoch, gdzie ten model ewidentnie ma pierwszeństwo. Tam ofertę wersji Q4 otwiera kwota 37 400 euro. Przekłada się to na nieco ponad 157 000 złotych.
Dla porównania - bazowa wersja Juniora Ibrida (z silnikiem spalinowym) kosztuje 129 600 złotych. Z kolei w ofercie Jeepa Avengera wersja z miękką hybrydą wymaga wydania 119 300 złotych, a wariant 4XE kosztuje 144 600 złotych.
Można więc założyć, że w Polsce Junior Q4 będzie kosztować właśnie około 155 500 -157 500 złotych.
To będzie bez wątpienia dość niszowa propozycja. Zaletą wersji Q4 jest między innymi wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, które przełoży się na lepsze właściwości jezdne. Co więcej, obecnie w segmencie B nie ma zbyt wielu samochodów z napędem AWD. Oczywiście kwestia skuteczności takiego układu w wydaniu z elektryczną jednostką przy tylnej osi jest osobną kwestią, niemniej może to być atrakcyjna propozycja dla wąskiego grona odbiorców.