Zmarł Marcello Gandini, legenda świata designu

Bez niego motoryzacja nie wyglądałaby tak samo. Marcello Gandini dał światu jedne z najpiękniejszych i najciekawszych samochodów w historii. Znany stylista zmarł w wieku 85 lat.

Urodził się w 1938 roku w Turynie. Jego ojciec był dyrygentem, aczkolwiek mając za oknem miasto motoryzacji, ciężko było wybrać muzykę. Marcello Gandini w swoim życiu za batutę przyjął ołówek, którym nadawał rytm świata designu motoryzacji. Jego projekty szybko zapisały się w historii, a dziś są jednymi z najbardziej cenionych.

Marcello Gandini to ojciec takich samochodów jak Lancia Stratos, Lamborghini Miura, czyli Renault 5 Supercinq

Paradoksem Gandiniego był fakt, że on sam uważał, że wcale nie projektuje samochodów po to, aby wyglądały. Wręcz przeciwnie. Pierwsze skrzypce w jego orkiestrze grała architektura pojazdu, jego konstrukcja i sposób budowy. Styl po prostu sam "szedł z tym wszystkim w parze".

Kariera tego włoskiego stylisty rozkwitła w w latach sześćdziesiątych, ale nie od razu. W 1963 roku zgłosił się do Bertone, składając na ręce Nuccio Bertonego swoje CV. Druga generacja w firmie Bertone była przekonana do młodego adepta designu, aczkolwiek jego kandydaturze sprzeciwił się ówczesny szef studia, niejaki Giorgetto Giugiaro. Zaskakujące, nieprawdaż?

Marcello Gandini Nuccio Bertone

Gandini musiał czekać na swoją kolej do 1965 roku, kiedy to Giugiaro opuścił progi Bertone. Nuccio ściągnął nową krew w swoje progi, od razu stawiając Włocha przed trudnymi zadaniami.

A te były dla niego chlebem powszednim. W studiu Bertone Gandini zaprojektował takie legendy jak Lamborghini Miura czy Countach, Lancię Stratos i chociażby Fiata X1/9. Udało mu się także ubrać w przepiękne nadwozie samochód, który był skazany formalnie na złe proporcje, czyli Ferrari 208/308 GT4. Nie sposób również nie wspomnieć o Countachu, do dziś budzącym ogrom emocji.

Z Bertone Marcello Gandini związał się na 15 lat. W 1980 roku opuścił tę firmę, aby działać już pod własnym nazwiskiem. Nikogo to nie dziwiło - już wtedy był legendą w świecie motoryzacji. Z tego okresu pochodzą takie projekty jak Cizeta-Moroder V16T (czyli w praktyce "pierwotny" projekt Lamborghini Diablo), Maserati Quattroporte IV, ciężarowe Renault Magnum, czy wczesne prototypy Bugatti EB110 (również w podobnym stylu).

Pogrzeb Marcello Gandiniego odbędzie się w najbliższy piątek lub w sobotę.