Kto z kim? Sprawdzamy przynależność poszczególnych marek samochodowych

Czy zastanawialiście się kiedyś kto jest właścicielem danej firmy? Oto krótkie kompendium, w którym opisaliśmy przynależność poszczególnych marek samochodowych.

Wbrew pozorom nie jest to tak proste jak mogłoby się wydawać. Niektóre marki nawiązują strategiczne sojusze, a inne są kupowane przez duże koncerny. Jeśli chcecie dokładnie wiedzieć "kto z kim" gra, to sprawdźcie przynależność poszczególnych marek samochodowych.

Kto z kim - koncerny

Najłatwiej zacząć jest od największego worka, czyli od koncernów. Te ułożyłem w alfabetycznej kolejności, aby było Wam łatwiej połapać się w kolejności występowania konkretnych marek.

Koncern BMW

Koncern BMW jest właścicielem takich marek jak:

  • BMW
  • BMW Motorrad (motocykle)
  • MINI
  • Rolls-Royce

Daimler AG

Daimler AG najbardziej znany jest ze swojej czołowej marki, czyli z Mercedesa. Tymczasem w swoim portfolio ma producentów, o których być może nawet nie słyszeliście:

  • Mercedes-Benz
  • Mercedes-AMG
  • Mercedes-Maybach
  • Mercedes-Benz Trucks
  • Mercedes-Benz Vans
  • Mercedes-Benz Bus
  • Smart
  • Fuso (tak, Ci od Mitsubishi Fuso)
  • Western Star
  • Setra
  • Thomas Built
  • Bharatbenz

FCA - Fiat Chrysler Automobiles

Koncern Fiat Chrysler Automobiles powstał raptem kilka lat temu, ale szybko zbudował swoją mocną pozycję na rynku. Ta włosko-amerykańska mieszanka posiada następujące marki:

  • Chrysler
  • Dodge
  • Jeep
  • RAM
  • Fiat
  • Fiat Professional
  • Alfa Romeo
  • Abarth
  • Lancia
  • Maserati

Warto zapamiętać, że Ferrari nie jest bezpośrednio podległe pod koncern FCA. Rodzina Agnellich/Elkannów posiada udziały w tej firmie, aczkolwiek została ona wydzielona jako osobny byt z niezależnym budżetem.

Ford Motor Company

Przed laty Ford posiadał wiele marek, a w niektórych miał spore udziały. Po chudych latach zreorganizowano jednak struktury tej marki, pozostawiając w portfolio dwóch producentów:

General Motors

Równie dobrze można by było przygotować listę marek, które General Motors zabiło. Ten wielki amerykański kombajn rozjechał kilku ciekawych producentów, a innych pozostawił na pastwę losu. Teraz w szeregi tej firmy wchodzi:

  • Buick
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • GMC
  • Holden
  • Autobaojun
  • Jiefang
  • Wuling

Trzy ostatnie firmy, jak sama nazwa wskazuje, operują wyłącznie na rynku chińskim.

Honda Motor Company

Koncern ten posiada aktualnie trzy marki pod swoimi skrzydłami:

W skład tej ostatniej wchodzi m.in. dział motocykli, pojazdów ATV, łodzi czy silników zaburtowych. Co ciekawe firma ta odpowiada także za budowę samolotu Honda Jet.

Hyundai Motor Company

Oto to jeden z koreańskich gigantów, który przed laty podzielił się na szereg najróżniejszych dywizji, odpowiedzialnych za inne gałęzie biznesu i przemysłu. Hyundai Motor Company posiada trzy marki:

  • Hyundai
  • Kia
  • Genesis

Co ciekawe Kia do 1997 roku pozostawała niezależnym producentem, jednak po swoim bankructwie została wciągnięta w struktury koncernu, co okazało się być strzałem w dziesiątkę.

Grupa PSA

Grupa PSA powstała w 1976 roku w wyniku połączenia Peugeota i Citroena. Przez lata wyróżniała się bardzo szybkim rozwojem, aż wreszcie w 2016 roku wciągnęła w swoje struktury Opla i Vauxhalla po przejęciu tych marek od General Motors. PSA posiada aktualnie:

  • Citroen
  • Peugeot
  • Opel
  • Vauxhall
  • DS

Sojusz Nissan-Renault-Mitsubishi

Choć aktualnie ważą się losy tego sojuszu, to jednak nie można mu odmówić jednego - potęgi. Wszystko zaczęło się w 1999 roku, kiedy to Renault podało sobie dłonie z Nissanem. W 2016 roku jako trzecia duża marka dołączyło Mitsubishi. Sojusz ten posiada następujące firmy:

  • Renault
  • Nissan
  • Mitsubishi
  • Alpine
  • Dacia
  • Infiniti
  • Datsun
  • Łada
  • Renault-Samsung
  • Venucia

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że Łada jest częścią tego sojuszu. Rosyjska firma korzysta z technologii i know-how francuzów, co pozwala jej na produkcję konkurencyjnych i ciekawych aut, takich jak np. Łada Vesta.

Tata Group

Indyjska Tata to prawdziwa przemysłowa potęga. Firma ta produkuje wszystko - od herbaty aż po stal. Samochody też są tutaj na liście. Przynależność poszczególnych marek samochodowych wygląda tutaj następująco:

  • Tata
  • Land Rover
  • Jaguar
  • Tata-Daewoo Commercial Vehicle Company

Od pewnego czasu pojawiają się głosy, że Land Rover i Jaguar mogą zmienić właściciela i trafić ponownie pod skrzydła BMW.

Toyota

Toyota w swoich szeregach posiada tylko cztery marki. Są to jednak prawdziwe potęgi na światowych rynkach:

  • Toyota
  • Lexus
  • Hino
  • Daihatsu

Zhejiang Geely

Kto by pomyślał, że Chińczycy zdobędą tak wiele potężnych marek. Geely, firma z której kiedyś się śmialiśmy, aktualnie rozdaje karty na światowych rynkach. Należą do niej następujące marki:

  • Geely
  • Volvo
  • Lotus
  • Polestar
  • Proton
  • London EV (producent elektrycznych londyńskich "czarnych taksówek" i małych dostawczaków)
  • Lynk & Co
  • Yuan Cheng Auto
  • Terrafugia

Geely jest także właścicielem dużej części udziałów w Volvo AB, firmie produkującej ciężarówki, pojazdy użytkowe oraz silniki do specjalnego zastosowania. Firma ta także nabyła dużą część akcji Daimlera, co spotkało się z dużym zaskoczeniem rynku.

Volkswagen Group

Grupa Volkswagena może śmiało być uznawana za kolekcjonera wielu marek. Aktualnie portfolio tej firmy składa się z następujących producentów:

  • Volkswagen
  • Audi
  • Skoda
  • Seat
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini
  • Scania
  • MAN
  • Volkswagen Commercial Vehicles
  • Ducati
  • Porsche

Grupa Volkswagena aktualnie przebudowuje swoje portfolio, co ma zapewnić podwojenie wartości koncernu.

Strategiczne sojusze - także pomiędzy koncernami

Jeszcze kilka lat temu takie sytuacje byłyby nie do pomyślenia. Tymczasem okazuje się, że niektóre marki coraz chętniej łączą swoje siły, aby podołać wymaganiom rynku oraz przepisom stawianym przez regulatorów. Oto kilka czołowych przykładów takich "romansów". Jak się okazuje przynależność poszczególnych marek samochodowych wcale nie gra tutaj takiej wielkiej roli.

  • BMW połączyło siły z Daimlerem - chodzi o stworzenie sieci usług (w tym taxi Free Now, carsharing Drive Now) oraz opracowanie platformy dla aut elektrycznych
  • BMW współpracuje z Toyotą. W ten sposób powstało nowe Z4 i Supra, a wcześniej Toyota korzystała z diesli BMW. Niemcy z kolei uczyli się technologii hybrydowej od Japończyków
  • Toyota współpracuje z Suzuki. Na mocy tej współpracy mają powstać nowe modele Suzuki, które będą bazowały na autach Toyoty. Toyota z kolei wykorzysta niektóre produkty Suzuki do poprawienia swojej pozycji na tak zwanych wschodzących rynkach
  • Ford i Volkswagen opracowują razem auta użytkowe, Ford być może wykorzysta platformę MEB do produkcji aut elektrycznych.
  • Honda dogadała się z General Motors w sprawie rozwoju technologii dla aut autonomicznych
  • Mazda i Toyota opracowują wspólnie nowe technologie, wymieniają się modelami i będą odpowiedzialne za budowę tylnonapędowej platformy
  • Toyota i Subaru pozostają w bliskiej współpracy w kwestii stworzenia następcy modelu GT86/BRZ

Nie wymieniłem tutaj jeszcze dziesiątek innych kooperacji - na przykład firm motoryzacyjnych i producentów układów graficznych, Ubera, IONITY oraz wielu innych. Wszystko to jednak pokazuje, że aktualnie aby przetrwać trzeba działać w grupie. Nie zdziwcie się więc faktem, jeśli w nieodległej przyszłości rynek składać się będzie tylko z kilku dużych koncernów, które będą zrzeszały dziesiątki firm.