Mazda MX-30 wpadła na odwiedziny do Polski. Znamy też jej polski cennik

Mazda MX-30 to pierwszy elektryczny samochód tej marki, który ma na celu pokazać klientom inną perspektywę elektromobilności. Poznaliśmy jego cennik, oraz obejrzeliśmy ją z bliska podczas warszawskiej prezentacji.

Kiedy myślicie o nowym aucie elektrycznym, to z pewnością przed oczami macie samochód z ogromną baterią i dużym zasięgiem. To oczywiste, wszak dążenia do stworzenia pojazdu pozwalającego na pokonanie setek kilometrów pomiędzy ładowaniami widać od lat. Nie oznacza to jednak, że wszyscy producenci idą taką ścieżką. Duże akumulatory mają jedną ogromną wadę - wysoką masę. Mazda MX-30 dostała więc znacznie mniejszą baterię niż niektóre konkurencyjne auta. Czy to dobry kierunek?

Mazda mówi wprost - to samochód do miasta

Zasięg w cyklu mieszanym (według normy WLTP oczywiście) to 200 km. Kiedy jednak jeździmy po mieście, może on wzrosnąć do nawet 260 km. Jakby więc nie patrzeć duży akumulator nie jest nam tutaj potrzebny. Co więcej, producent zachęca do zakupu tych, którzy mogą ładować się w domu. I robi to w ciekawy sposób, gdyż do każdej Mazdy MX-30 oferowany jest wallbox. Dostarcza go polska firma Enelion, zaś montażem i obsługą zajmie się Greenway Polska.

Czy Mazda MX-30 sprawdzi się jako auto miejskie? Jak najbardziej. Miałem do czynienia z tym autem już w grudniu 2019 roku, kiedy to poznałem z bliska pierwszy przedprodukcyjny samochód. Już wtedy widać było, że zagrano tutaj w zupełnie inny sposób.

Przede wszystkim witają nas drzwi "Freestyle". To nawiązanie do kultowej Mazdy RX-8 i jednocześnie dyskretny pstryczek w nos BMW. Wąskie i otwierane "pod wiatr" tylne drzwi ułatwiają dostęp do tylnej kanapy, gdzie miejsca na nogi jest w sam raz. Brakuje go nieco nad głową, ale nawet mając 184 cm wzrostu nie ocierałem się o podsufitkę. Kufer także należy do przestronnych i pomieści więcej niż tylko cotygodniowe zakupy.

Najbardziej zaskakują materiały

Mazda MX-30, podobnie jak i BMW i3, wykorzystuje szereg eko-materiałów. Zalicza się do nich specjalna tkanina na drzwiach, która powstaje z przetworzonych butelek PET, korek oraz wegańska skóra. Korek nie jest tutaj przypadkiem, bowiem Mazda zaczęła swoją historię właśnie od wytwarzania tego materiału. Tutaj używane są ścinki z produkcji korków do wina, które po zmieleniu, prasowaniu, formowaniu i impregnacji trafiają do auta.

Jak jeździ Mazda MX-30?

Tego nie mogę Wam jeszcze powiedzieć, gdyż auto udostępniono nam do statycznej prezentacji. Miałem jednak okazję sprawdzić możliwości tego samochodu w wydaniu prototypowym, jeszcze z nadwoziem Mazdy CX-30. Jeśli zachowano tutaj szereg charakterystycznych elementów, to bez wątpienia będzie to urzekające w jeździe auto. Dlaczego?

Przeczytaj nasz pierwszy test Mazdy MX-30

W autach elektrycznych napęd jest często "nagły". Wciskasz gaz, wkleja Cię w fotel, a świat za oknami przesuwa się w ekspresowym tempie. Tymczasem tutaj, pomimo obecności 145 KM i 270 Nm momentu obrotowego, wszystko jest spokojniejsze. Przyspieszenie stało się bardziej liniowe i przypomina nieco jazdę z mocnym silnikiem wolnossącym - dopiero po chwili auto zaczyna wyraźniej nabierać prędkości.

Pomaga w tym szereg nowoczesnych rozwiązań, od aktywnego pedału gazu, aż po system hamowania, który przez większość zakresu nacisku na pedał hamulca wykorzystuje system rekuperacji. Klasyczne "klocki" załączają się dopiero w ostatniej fazie lub przy awaryjnym zatrzymaniu.

Mazda MX-30 - CENA

Japońska marka w grudniu ogłosiła cenę tego auta - pierwsza edycja została wyceniona na 149 990 zł. Teraz poznaliśmy kompletny cennik, który jest zaskakująco ciekawy.

Nie, Mazda MX-30 nie zmieści się w założeniach programu "Zielony Samochód". Najtańsza wersja KAI kosztuje 142 900 zł. W standardowym wyposażeniu znajdziemy szarą tapicerkę, 18-calowe alufelgi, adaptacyjny tempomat, cyfrowe zegary i klimatyzację. Poza tym w każdej wersji jest wyświetlacz head-up display, komplet systemów bezpieczeństwa, światła LED z przodu i z tyłu i multimedia MazdaConnect z 8,8-calowym ekranem. Konfigurator modelu dostępny jest już na stronie mazda.pl.

WERSJA KAI KANJO HIKARI ENSO
Mazda MX-30 142 900 zł 145 900 zł 151 900 zł 156 900 zł

W topowych wersjach Hikari i Enso znajdziemy efektowne kolorystycznie wnętrze Modern i Industrial oraz jeszcze więcej elementów wyposażenia. Topowa odmiana dorzuca do tego wszystkiego nagłośnienie Bose i zestaw kamer 360 stopni.

Kiedy w salonach?

Niebawem. Teraz rozpoczyna się roadshow modelu po wybranych dealerach, zaś pierwsze auta powinny być dostępne już na przełomie września i października.