Mercedes Klasy C - prześwietlamy nowy model ze Stuttgartu

Mercedes Klasy C będzie bez wątpienia jednym z najpopularniejszych modeli marki. Spójrzmy więc co dokładnie oferuje w porównaniu do poprzednika.

Nowy Mercedes Klasy C W206 wzbudza wiele emocji. Marka ze Stuttgartu zdecydowała się zrezygnować z silników mających więcej niż cztery cylindry, a wnętrze tego auta przyozdobiła wielkimi tabletami. Wzbudziło to poruszenie w sieci, aczkolwiek jestem przekonany, że sprzedaż i tak będzie rewelacyjna. Czas więc przyjrzeć się ofercie tego modelu. Co będzie oferować, co dostajemy już teraz, na co jeszcze musimy poczekać?

Mercedes Klasy C W206 - dane techniczne

Zacznijmy od wymiarów. Nowy model w wersji sedan mierzy 4749 mm długości, czyli o ponad 6 cm więcej od poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się o 2,54 cm, a szerokość auta o 1 cm. Nowa platforma, współdzielona zresztą z Klasą S, pozwoliła jednak na lepsze wykorzystanie przestrzeni. Dzięki temu ilość miejsca z tyłu jest zdecydowanie większa, w szczególności na nogi (ponad 2 cm, na wysokość (dodatkowe 1,5 cm nad głowami) i na szerokość (około 1 cm). Nie są to wielkie różnice, ale mogą wpłynąć na komfort użytkowania tego auta.

O stylistyce powiedziano i napisano już wszystko, poza tym "de gustibus non est diputandum". Zobaczcie więc jak nowa Klasa C prezentuje się w zestawieniu ze starszym modelem W205.

Mercedes Klasy C Porównanie

Mercedes Klasy C Porównanie

Mercedes Klasy C W206 - silniki

Póki co dostaniemy pięć wariantów napędowych, bazujących na trzech silnikach. Podstawowa wersja o oznaczeniu C 180 korzysta z jednostki 1.5, znanej już z modelu W205. Najsłabsza wersja nie oznacza braku mocy. 170 KM plus 20 dodatkowych koni mechanicznych przy funkcji overboost (dzięki systemowi EQ Boost) zapewnia naprawdę solidne osiągi.

WERSJA C 180 C 200 C 200 4MATIC C 300 C 300 4MATIC C 220d C 300d
OBJĘTOŚĆ SKOKOWA 1496 cm3 1496 cm3 1496 cm3 1999 cm3 1999 cm3 1992 cm3 1992 cm3
MOC 170 KM + 20 KM 204 KM + 20 KM 204 KM + 20 KM 258 KM + 20 KM 258 KM + 20 KM 200 KM + 20 KM 265 KM + 20 KM
MOMENT OBROTOWY 250 Nm 300 Nm 300 Nm 400 Nm 400 Nm 440 Nm 550 Nm
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 8,6 s 7,3 s 7,1 s 6,0 s 6,0 s 7,3 s 5,7 s
PRĘDKOŚĆ MAKS. 231 km/h 246 km/h 241 km/h 250 km/h 245 km/h 245 km/h 250 km/h

Silnik 1.5 znajduje się też w wersji C 200. Dopiero w odmianie C 300 dostajemy dwulitrową jednostkę benzynową. Wersja C 200 i C 300 dostępna będzie także w wydaniu 4MATIC, czyli z napędem na cztery koła.

Diesle są tylko dwa - C 220d i C 300d, bazujące na dwulitrowej jednostce. Z pewnością dołączą do nich słabsze warianty, z modelem C 180d na czele.

W tej gamie nie ma jeszcze hybrydy plug-in, aczkolwiek jest ona potwierdzona i zapowiedziana. Model C 300e połączy 2-litrową jednostkę benzynową M254 z dużą, bo mającą aż 25,4 kWh pojemności baterią. Zasięg na prądzie ma przekraczać 100 kilometrów, co będzie ewenementem nie tylko w tym segmencie, ale i w ogóle w grupie hybryd plug-in. Mercedes chwali się też nową technologią baterii, która pozwoliła na zachowanie kompaktowych wymiarów akumulatora. Zalety? Niższa masa i ustawny bagażnik.

Mercedes Klasy C W206 - wersja AMG

Choć do premiery tego modelu zostało jeszcze sporo czasu, to wiemy o nim już niemal wszystko. Car Magazine pozyskało szczegółowe informacje o tym modelu. Bazą stanie się tutaj 2-litrowa jednostka M139 z modelu A 45 S AMG, oferująca 421 KM. Do niej dołączony będzie silnik elektryczny, dzięki któremu moc całkowita wyniesie 550 KM. Moment obrotowy? Aż 800 Nm. Sprint do setki ma zajmować tylko 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna zbliży się do 300 km/h.

Mercedes-AMG C63e Mercedes-AMG C63e - wizja autorstwa X-TOMI DESIGN

Wady? Cóż, nadwaga. Mercedes-AMG C63e ma ważyć dwie tony, o 243 kg więcej od poprzednika. Duża bateria pozwoli z kolei na przejechanie ponad 60 kilometrów na jednym ładowaniu. Co ciekawe zachowany zostanie idealny rozkład masy 50:50.

Mercedes Klasy C W206 - układ jezdny

Nowością jest skrócone przełożenie układu kierowniczego. Pomiędzy skrajnymi pozycjami mamy tylko 2,1 obrotu, a nie 2,35 jak w starszym modelu. Promień skrętu skurczył się o 43 cm do 10,64 metra.

Niemcy postawili na wielowahaczowe zawieszenie z klasycznymi amortyzatorami. Pneumatyka zniknęła z oferty. Auta wyposażone w takie zawieszenie stanowiły ułamek sprzedaży, tak więc opracowywanie całej konstrukcji dla tego modelu było zwyczajnie nieopłacalne.

Mercedes Klasy C W206 - wyposażenie

Marka ze Stuttgartu postanowiła przenieść wiele elementów wyposażenia z nowej Klasy S wprost do Klasy C. Tyczy się to między innymi wielkich tabletów. Te dostępne będą w dwóch wariantach. Uboższe wersje wyposażeniowe zyskają wskaźniki korzystające w wyświetlacza o przekątnej 10,25 cala i tabletu 9,3 cala, zaś droższe warianty wyróżni 12,3 calowy ekran zegarów i tablet o przekątnej 11,9 cala. Dostępne będą też różne dekory - od aluminium, przez "piano black", aż po drewno.

Na pokładzie znajdziemy systemy bezpieczeństwa z najwyższej półki. Na przykład nie zabrakło miejsca na aktywnego asystenta jazdy, który nie tylko sam hamuje i przyspiesza (to znamy od lat), ale także dokładnie analizuje znaki drogowe, również te budowlane. Śledzenie pasów ułatwia zestaw specjalnych kamer 360 stopni. Mercedes Klasy C jest w stanie automatycznie zahamować przy prędkości do 100 km/h (poprzednio do 60 km/h). W wersji kombi debiutuje z kolei system stabilizowania przyczepy.

Mercedes Klasy C W206 debiutuje w doskonałym momencie

Audi A4 niedawno przeszło duży lifting i zostanie na rynku jeszcze przez około trzy lata. BMW Serii 3 jest z kolei stosunkowo świeże, ale na lifting poczeka minimum rok, może nawet więcej. Tym samym Mercedes zyskuje "technologiczną przewagę" w tym segmencie, którą odebrać mogą mu dopiero nowe generacje wspomnianych konkurentów.

Sprzedaż tego auta ruszy jeszcze w tym roku. W przyszłym w salonach zobaczymy z kolei warianty AMG. Poza modelem 63e dostaniemy też wydanie 53, które najprawdopodobniej korzystać będzie z jednostki z Klasy A 45 S. Tutaj jednak zabraknie napędu hybrydowego.