Oto największy silnik na świecie. RT-flex96C ma 14 cylindrów i ogromną moc

Czy zastanawialiście się kiedyś jak wygląda największy silnik na świecie? Oto odpowiedź. Ta jednostka nosi kod RT-flex96C, ma 14 cylindrów i generuje ponad... 110 000 KM.

W kąciku ciekawostek, którymi można pochwalić się na spotkaniu lub przy piwie, serwujemy Wam dzisiaj duży gabaryt. Jest to największy silnik na świecie. Nie sprecyzowaliśmy o jakiej jednostce mowa, więc zaczniemy od garści podstawowych danych technicznych.

Ta konstrukcja ma 14 cylindrów. Nietypowa liczba, ale to jeszcze da się zrozumieć. Zasilana jest mazutem, a maksymalne obroty, jakie osiąga, sięgają 120 obr./min. Tak, nie ma tutaj błędu. Co więcej, standardowo pracuje na 20-30 obrotach minutę. Przed Wami RT-flex96C - jednostka napędowa, która generuje skromne 114 811 KM.

Największy silnik na świecie waży 2300 ton. RT-flex96C zasila ogromne kontenerowce

Jak zapewne się domyślacie, największy silnik trafia do jednych z największych statków. Nie inaczej jest w tym przypadku. Za projekt jednostki odpowiada fińska firma Wärtsilä i jej szwajcarski oddział, WinGD/Sulzer. Choć ta jednostka oficjalnie zadebiutowała w 2006 roku, to wciąż przoduje w kwestii mocy, wymiarów i możliwości.

Wbrew pozorom tak ogromna konstrukcja jest zaskakująco oszczędna. Średnie zużycie mazutu na każdy "obrót" silnika to około 3 litry. Pomaga w tym wtrysk common-rail - konstrukcyjnie zbliżony do tego, co znajdziecie w wielu samochodach. Po prostu jest znacznie większy.

RT-flex96C największy silnik na świecie

Zagłębiając się w specyfikację można doznać lekkiego szoku. Jednostka ma wysokość mniej więcej czteropiętrowego budynku. Jej masa to 2300 ton. Każdy cylindrem ma 960 mm średnicy i 2500 mm skoku. Tak, 2,5 metra - tu nie ma błędu.

Objętość skokowa JEDNEGO cylindra tej jednostki to 1828,7 litra. Z jednego cylindra generuje się około 5800 kilowatów mocy, czyli 7888 KM, aczkolwiek nowsze wersje są jeszcze mocniejsze. Łączna moc to 107-114 tysięcy koni mechanicznych. Moment obrotowy z kolei sięga 7 603 850 Nm.

To jednak nie wszystkie ciekawostki na temat silnika RT-flex96C

Sam wał korbowy waży 300 ton, a każdy tłok 5,5 tony. Dzienne zużycie mazutu to 250 ton. Jednostka ta powstała z myślą o kontenerowcach firmy Maersk z nowej Klasy E. Powiązań z Mercedesem tutaj nie szukajcie - chodzi wyłącznie o wymiary.

Emma Maersk, czyli pierwszy kontenerowiec z tym silnikiem, wypłynął na wody w 2006 roku. Mierzy on blisko 400 metrów długości i ma tonaż niemal 171 tysięcy ton. Nie jest to już największy kontenerowiec na świecie (przebił go HMM Algeciras), ale pod kątem mocy jednostki RT-flex96C wciąż są liderami.