NIO ET5 2023 rzuca wyzwanie Tesli i innym producentom. Największa bateria ma 150 kWh pojemności
NIO ET5 2023 rzuca wyzwanie Tesli i innym markom. Ten prosty wizualnie elektryk ma ogromne szanse na podbój rynku - nie tylko za sprawą dużego zasięgu, ale także dzięki zastosowanym na pokładzie technologiom.
Chińska marka NIO szykuje jedną z największych ofensyw rynkowych w gronie aut elektrycznych. Ta marka w zaledwie kilkanaście miesięcy zbudował całą gamę modeli o atrakcyjnym wyglądzie. Do tego wszystkie modele łączy bardzo dobra specyfikacja, która może przekonać do siebie klientów. NIO ET5 2023 ma być samochodem rzucającym wyzwanie Tesli Model 3, BMW i4 i innym elektrykom z klasy średniej. Największym atutem chińskiej propozycji może być zasięg.
NIO ET5 2023 oferuje baterię o pojemności 150 kWh
To w tej chwili jedna z największych, jeśli nie największa bateria na rynku. Według Chińczyków wersja Ultralong Range powinna oferować około 1000 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. To oczywiście topowa wersja tego auta - do wyboru będą też mniejsze akumulatory, zapewne w wariantach dużo bardziej przystępnych cenowo.
NIO ET5 dostępne jest też z baterią o pojemności 75 kWh (Standard Range) i 100 kWh (Long Range). Pierwsza z wymienionych wersji powinna oferować około 550 km zasięgu, zaś druga ponad 700. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, iż dane te podawane są według chińskiej normy CLTC, która różni się do WLTP.
Każdy wariant NIO ET5 wyposażony jest w dwie jednostki napędowe. Przednia oferuje 150 kW mocy, zaś tylna 210 kW. Łączna moc wynosi 360 kW (485 KM) i 700 Nm. Przyspieszenie do setki podawane przez producenta to 4,3 sekundy, aczkolwiek nie ma informacji dla którego wariantu baterii obowiązuje. Chińczycy podkreślają też rolę układu hamulcowego z 4-tłoczkowymi zaciskami z przodu. Dzięki temu droga hamowania ze 100 km/h wynosi tutaj niecałe 34 metry.
NIO ET5 jest mocno zautomatyzowanym samochodem
Na dachu tuż nad przednią szybą kryją się radary, które obsługują systemy NIO Autonomous Driving, NIO Aquila Super Sensing i NIO Adam Super Computing. Tryb autonomicznej jazdy jeszcze nie jest dostępny, aczkolwiek wraz ze zbieraniem danych NIO ma stopniowo rozszerzać możliwości tego auta za sprawą aktualizacji. Według producenta samochód stopniowo "zyska możliwość w pełni autonomicznej jazdy na autostradach, w mieście i w punktach wymiany baterii".
Warto pamiętać, że NIO stawia też na taki system ładowania akumulatorów. Chińska marka pozwala na normalne ładowanie baterii lub na ich szybką wymianę na specjalnych stacjach. Te powstają już w Chinach i w Norwegii (przy współpracy z Shellem).
Kabina potrafi rozpieścić
Stylistyka wnętrza NIO ET5 budzi pozytywne emocje. Chińska marka zainwestowała tutaj ogromne pieniądze, aby wyposażyć auto w zaawansowaną rozszerzoną rzeczywistość i szereg innych technologii zwiększających komfort użytkowania pojazdu. Ciekawostką jest na przykład system projekcji danych, który docelowo ma je prezentować na przestrzeni odpowiadającej ekranowi o rozmiarze 201 cali. Brzmi to imponująco?
Na pokładzie znajdziemy między innymi nagłośnienie Dolby Atmos 7.1.4, nowoczesne multimedia i szereg rozwiązań umilających czas spędzony za kierownicą. Na przykład samo oświetlenie ambiente oferuje aż 256 kolorów podświetlenia.
NIO ET5 2023 jest też sporym samochodem. Jego długość to 4790 mm, szerokość 1960 mm i wysokość 1499 mm. Rozstaw osi wynosi 2888 mm. Tym samym ET5 jest nieco większe od swojego konkurenta numer 1, czyli od Tesli Model 3.
Początkowo sprzedaż ruszy tylko w Chinach, Europa jest jednak w planach
NIO szykuje się do ekspansji na Starym Kontynencie. Kilka tygodni temu pisaliśmy o potencjalnej budowie fabryki w Polsce. Jak się jednak okazało było to jedynie sposób na pozyskanie stosownych CV z naszego kraju i chińska marka nie zamierza tworzyć tutaj zakładu produkcyjnego.
Nie zmienia to jednak faktu, że NIO planuje sieć sprzedaży. Pierwsze obiekty powstają w Norwegii, zaś w ciągu dwóch lat marka będzie obecna na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy, Holandia czy Francja.