Nissan stworzył lakier, który... chłodzi auto. Upał nie będzie tutaj problemem
Czy lakier może wpłynąć na temperaturę w samochodzie? Oczywiście - Nissan twierdzi, że jest tutaj jeszcze duże pole do popisu. Japończycy przy współpracy z partnerami stworzyli nową mieszankę, która może przynieść ulgę w gorące dni.
- Nissan wraz z All-Nippon Airways i firmą Radi-Cool przetestował unikalny lakier
- Nissan NV100 pomalowany nową mieszanką przez 12 miesięcy przechodził specjalne testy podczas regularnego użytkowania
- Nowy lakier wpływa na obniżenie temperatury nadwozia i wnętrza
Nissan twierdzi, że lakier może być kluczem do utrzymania niższej temperatury w samochodzie. Japońska marka nawiązała współpracę z dwoma firmami: Radi-Cool i All-Nippon Airways. Ta pierwsza dostarczyła nowy lakier, który lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami. All-Nippon Airways zapewniło z kolei samochody, który przez rok przejdą testy podczas codziennego użytkowania na lotnisku. A to wbrew pozorom świetne miejsce na weryfikację odporności na temperaturę.
Lakier, który Nissan wykorzystał na swoim samochodzie, robi ogromną różnicę
Przygotowana przez Radi-Cool nowa mieszanka ma dwie unikalne cechy. Za sprawą mikroskopijnych cząsteczek reagujących na światło lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami. Część z nich odbija promienie słoneczne, zaś reszta generuje fale elektromagnetyczne, które rozpraszają ciepło.
Na efekty nie trzeba było długo czekać. Pierwsze testy na słońcu pokazały, że temperatura lakieru dwóch identycznych samochodów, zaparkowanych obok siebie, ale wykończonych klasyczną bielą i bielą Radi-Cool, różni się nawet o 12 stopni. Temperatura w kabinie w aucie, które ma specjalny lakier, jest niższa o 5 stopni.
Wydawać by się mogło, że nie są to wielkie różnice. Nissan zauważa jednak, że pozwala to na łagodniejsze korzystanie z klimatyzacji i tym samym umożliwia obniżenie paliwa. Jakby więc nie patrzeć, jest to bardzo opłacalna rzecz.
Testy odbywają się na lotnisku, gdyż jest tutaj mało cienia, a samochody spędzają większość czasu na betonowej płycie
A to oznacza, że temperatury w upalne dni mogą być naprawdę wysokie. Projekt prowadzi dr Susumu Miura z laboratorium badawczego Nissana. Pozytywne wyniki testów mogą wpłynąć na to, że takie lakiery wejdą do regularnej produkcji i pojawią się w nowych samochodach. A to coś, co doceni każda osoba korzystająca z samochodu w upalny dzień. Pod znakiem zapytania stoją jedynie koszty takich odcieni.