Nowe Audi A8 zadebiutuje w przyszłym roku. Wiemy jak będzie wyglądać
Ofensywa modelowa Audi trwa. Wiemy o nowym SUV-ie, a tymczasem zbliża się też nowe Audi A8. Mniej więcej wiemy, czego się po nim spodziewać.
Najwyraźniej poniedziałek przejęło Audi, ze swoimi nowościami. I znów, tak jak w przypadku terenowego SUV-a, o którym pisaliśmy rano, rąbka tajemnicy uchylił Marc Lichte, szef projektantów marki. Wiemy więc co nieco na temat nowego Audi A8, które zadebiutuje w przyszłym roku.
Nowe Audi A8 będzie bliskie Grandsphere
Na targach IAA w Monachium w 2021 roku marka z Ingolstadt pokazała futurystyczną limuzynę Audi Grandsphere. Od razu padła deklaracja, że to jest kierunek w którym pójdzie marka. Zarówno stylistycznie, jak i technologicznie. Wizualnie, na pewno była to rewolucja. I wygląda na to, że dokonuje się ona właśnie na naszych oczach.
Według Lichtego, Grandsphere jest "bardzo blisko" nowego Audi A8. Nie będzie to oczywiście dokładna kopia, ale projektant określił koncept jako "bardzo konkretną zapowiedź" najnowszej limuzyny segmentu F.
Z tego co donoszą brytyjskie media, samochód będzie nazywał się... Audi A8 E-Tron. Będzie w pełni elektryczny i korzystać będzie z platformy PPE (Premium Platform Electric). To "elektryczne" rozwinięcie MLB Evo, czyli platformy, na której zbudowano większość dużych samochodów Audi, Porsche, czy Bentleya.
Ciekawe, czy nowe Audi A8 zachowa wymiary auta koncepcyjnego. Grandsphere miał dobre 5,35 metra, a więc mógłby spokojnie konkurować z klasą S Maybach. Rozstaw osi również ma imponujący - blisko 3,2 metra.
Za napęd odpowiadać będą dwa silniki elektryczne umieszczone przy osiach. W koncepcie miały 710 KM i 960 Nm, co wystarczało, żeby osiągi były bardzo dobre (nieco ponad 4 sekundy do 100 km/h). Bateria miała 120 kWh, co powinno się przełożyć na blisko 750 km zasięgu. Oczywiście w odpowiednik warunkach.
Nie wątpimy, że wiele z tych danych znajdzie odzwierciedlenie w modelu seryjnym, choć spodziewamy się, że A8 będzie dostępne w kilku wariantach mocy i z różnymi bateriami.
Audi zapowiedziało, że od 2026 roku wszystkie ich nowości będą elektryczne. Nowe A8 planowane jest na 2024 rok, więc teoretycznie powinno jeszcze mieć odmianę spalinową. Bardziej prawdopodobne jest jednak, że linia E-Tron "pójdzie swoją drogą". Aktualny "flagowiec" Audi pozostanie w produkcji jeszcze kilka lat, a nowy model będzie tym, czym EQS dla Mercedesa.