2018 Audi A8 - Zdjęcia, informacje, dane techniczne
Oto potężne uderzenie ze strony Audi w Mercedesa i BMW - poznajcie nowe A8, wręcz ociekające od niespotykanych dotąd rozwiązań.
Audi długo zwlekało z zaprezentowaniem czwartej generacji swojego topowego modelu. Teraz już wiemy skąd tak długie oczekiwanie - producent z Ingolstadt postanowił doposażyć A8-kę w szereg ciekawych i nowatorskich rozwiązań, które na nowo zdefiniują segment luksusowych limuzyn.
Nowa A8-ka jest najmłodszym graczem w tym segmencie - BMW Serii 7 niebawem świętować będzie trzeci rok obecności na rynku, zaś Mercedes klasy S przeszedł już pierwszy facelifting. Stylistycznie model ten stanowi swego rodzaju pomost pomiędzy stylistyką dotychczasowych modeli (głównie Q7) oraz nowymi pomysłami zaprezentowanymi wraz z konceptem Prologue. A8 powstało pod nadzorem Marca Lichte, nowego szefa designu Audi. W jego założeniach każdy samochód tej marki otrzyma teraz swój indywidualny wyróżnik, który będzie jego znakiem rozpoznawczym. Front z charakterystycznie podciętymi lampami zdominowany jest przez grill singleframe, będący stałym elementem każdego Audi od 12 lat. Co ciekawe linia przodu jest poprowadzona pod kątem prostym względem podłoża. Z tyłu zaś postawiono na połączone pasem świetlnym lampy, które optycznie poszerzają i tak szerokie auto. Ta cześć z kolei jest delikatnie pochylona w stronę przodu, co dodaje nieco dynamiki sylwetce tego auta. Zresztą nowe A8 jest szersze i niższe od swojego poprzednika. W linii bocznej nie ma zbyt wielu przetłoczeń - podkreślono głównie linię klamek oraz błotniki. W ofercie pojawi się 12 podstawowych lakierów (w tym trzy nowe odcienie). Klienci będą mieli jednak ogromny wybór kolorów z palety Audi Exclusive, dzięki czemu indywidualizacja będzie jedynie formalnością.
Wnętrze to kolejna interpretacja słowa minimalizm w wydaniu Audi. Wszelkie niepotrzebne przyciski zniknęły, ustępując miejsca dużym wyświetlaczom. W A8 znajdziemy aż 3 ekrany - jeden umiejscowiony jest tuż nad lewarkiem automatycznej skrzyni biegów (klimatyzacja oraz ustawienia auta). Drugi ulokowano nieco wyżej - centralnie na konsoli środkowej. Odpowiada on za obsługę systemu MMI oraz większości głównych opcji. Trzeci to cyfrowy kokpit, znany z innych modeli Audi. Tutaj został on jednak zdecydowanie dopracowany, dzięki czemu prezentowane dane są bardziej przejrzyste i wygodniejsze do konfiguracji. Jak podkreślił Marc Lichte będzie to wzór dla kolejnych modeli marki, gdzie stopniowo wszystkie "fizyczne" przełączniki będą usuwane.
Nowe Audi A8 będzie też bardzo zaawansowane pod względem konstrukcji i zawieszenia, pomijając standardową już w najwyższych modelach producenta instalację elektryczną 48V pozwalającą na lepsze zarządzanie wyposażeniem. Z ciekawostek, A8 dostanie w pełni aktywne zawieszenie "sterowane" radarem. System kamer i czujników będzie badał drogę przed każdym z kół, a komputer będzie przesyłał dane do... silników elektrycznych, które będą odpowiadać za stopień amortyzacji. Obraz będzie analizowany do 8 razy na sekundę i będzie wykorzystywał również obraz z przedniej kamery samochodu. Oczywiście to wszystko w celu poprawienia komfortu jazdy, ale również poprawienia dynamiki pokonywania zakrętów. Przechyły mają zostać zminimalizowane, podobnie jak ruchy nadwozia przy przyspieszaniu i hamowaniu. Na dodatek Audi informuje, że promień zawracania "A ósemki" będzie mniejszy niż w A4. Żeby jednak nie było zbyt banalnie, zawieszenie będzie połączone z systemem Audi Pre-sense 360, minimalizującym skutki kolizji. Co ma wspólnego jedno z drugim? Otóż, w momencie wykrycia zagrożenia, Audi A8 będzie w stanie się unieść aż o 8 cm (przy prędkościach do 24 km/h), aby uderzenie nastąpiło w odpowiednie elementy konstrukcji (np. w podłogę) w ten sposób, aby jak najbardziej zmniejszyć skutki dla pasażerów.
Podobnie jak w autach konkurencji nie zabrakło tutaj nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Tempomat bazuje na najnowocześniejszych czujnikach, dzięki czemu do 60 km/h możemy korzystać z czysto autonomicznej jazdy. Powyżej tej prędkości kierowca musi trzymać rękę na kierownicy, aczkolwiek auto wciąż prowadzi się bez konieczności jakichkolwiek ingerencji. Audi twierdzi, iż A8 jest przygotowane do zaadaptowania "poziomu trzeciego" autonomicznej jazdy. Pojawił się również Parking Pilot, pozwalającuy na automatyczne parkowanie samochodu z poziomu pilota.
Światła wykonano w technologii HD Matrix LED z zastosowaniem laserów - zasięg snopu światła ma być dwa razy większy niż w każdym innym aucie przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego zacienienia dla aut nadjeżdżających z naprzeciwka. Kolejną ciekawostką jest Audi AI, czyli "sztuczna inteligencja", która znajduje się w niemal każdym elemencie auta. Przykładowo - nawigacja w systemie MMI może "nauczyć się" naszych ulubionych dróg lub zaproponować nam trasę odpowiadającą upodobaniom kierowcy.
Pod maską początkowo pojawią się jednostki V6 - 3.0 TFSI 340 KM i 3.0 TDI 286 KM. Następne w kolejce są jednostki V8 (4.0 V8 460 KM i 4.0 TDI V8 435 KM), zaś na szczycie stanie wersja W12. Nie zabraknie również wersji Plug-In Hybrid, która współpracować będzie z jednostką 3.0 TFSI.
GALERIA ZDJĘĆ - 2018 AUDI A8
Sprzedaż nowego Audi A8 ruszy jesienią biężącego roku. W Niemczech cennik otworzy wersja V6, wyceniona na 90 600 euro - czyli tanio nie będzie. A8L, czyli przedłużana odmiana, wyceniona została z kolei na 94 100 euro.