Fiat 500 oficjalnie uznany za dzieło sztuki

"Dzieło sztuki na kołach" - teraz już oficjalnie można tak mówić o małej piękności, która zmotoryzowała powojenne Włochy. Fiat 500 trafił do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.

Kolekcja nowojorskiego muzeum sztuki nowoczesnej powiększyła się właśnie o nie byle eksponat. Pośród dzieł wykonanych przez tak uznanych twórców, jak król popartu Andy Warhol, pan surrealizmu Salvador Dalì czy bogini sztuki naiwnej Frida Kahlo, pojawił się już wcześniej uważany za dzieło sztuki (i to nie tylko przez sympatyków motoryzacji) Fiat 500.

Fiat 500 z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku

Egzemplarz, który trafił do muzeum, to pokryty pastelowym, beżowym lakierem Fiat 500 F pochodzący z najgorętszego okresu produkcji "pięćsetki", czyli lat 1965-1972. Rozszerzenie ekspozycji o oryginalne "Cinquecento" to forma uczczenia przez nowojorskie muzeum 60-lecia modelu. To także swoisty hołd złożony malutkiej piękności na kołach, która po wojnie była jedynym samochodem, na który mogli sobie pozwolić Włosi. Śmiało można więc powiedzieć, że "pięćsetka" odegrała istotną rolę w historii nie tylko motoryzacji, ale także społeczeństwa. Miejsce w muzeum należy jej się więc nie tylko za ponadczasowy projekt nadwozia wykonany pod wodzą Dantego Giacosy, choć to on przesądził o włączeniu samochodu do kolekcji.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Fiat 500 nie jest jedynym mobilnym arcydziełem. Wcześniej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku doceniło już inne ikony świata czterech kółek. Mowa o takich samochodach jak Cristalia 202 GT projektu Battisty "Pinin" Fariny (który później założył biuro projektowe Pininfarina) z 1946 roku, Willys-Overland Jeep z 1952 roku, "auto dla ludu", czyli powstały w 1959 roku Volkswagen Beetle, bezwarunkowo piękny Jaguar E-Type Roadster rocznik '63, ale też bolid Ferrari 641/2 z 1990 roku czy... Smart z 1998 roku.

Jubileuszowa edycja Fiata 500

Nie tylko muzeum uczciło 60 lat kultowej "pięćsetki". Zrobił to także sam Fiat, który wypuścił kolejną już edycję limitowaną modelu nazwaną "Anniversario". Jubileuszowy Fiacik opuszczający śląską fabrykę trafi także do Polski w cenie od 50 900 zł. Z polskiego salonu można wyjechać "pięćsetką" z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM - wersję specjalną wyróżniają pastelowe lakiery: zielony Riviera oraz pomarańczowy Sicilia. Anniversario to także 16-calowe obręcze aluminiowe w stylu retro, nowa tapicerka z poziomymi pasami nawiązującymi do estetyki lat 60., logo Fiata z tamtych lat i hafty w kolorze nadwozia na fotelach.