producenci i rynek

LOTOS wybuduje dwie stacje oferujące wodór

Do końca 2021 roku w Warszawie i Gdańsku powstaną stacje, na których będzie można zatankować wodór.

LOTOS ogłosił taką decyzję podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. Tutaj także zostanie podpisana umowa na finansowanie tej wartej 10 milionów euro inwestycji, do której 20% środków dokłada Unia Europejska. Projekt o nazwie Pure H2 jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na paliwa alternatywne oraz na wzrastającą produkcję samochodów wykorzystujących taką formę zasilania. Stacje z wodorem zostaną ulokowane w Gdańsku i w Warszawie – w przypadku tego pierwszego miasta będzie to obiekt zlokalizowany przy rafinerii, zaś w Warszawie wybrano stację przy ulicy Łopuszańskiej, będącą także jednym z obiektów wliczanych do tzw. Niebieskiego Szlaku LOTOS, czyli do sieci ładowarek dla aut elektrycznych na trasie z Warszawy do Trójmiasta.

„Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości” – mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.

Na terenie rafinerii w Gdańsku zostanie wybudowana instalacja do produkcji, oczyszczania i sprzedaży wodoru – ma ona produkować do 13 ton na godzinę. Paliwo to do samochodów osobowych musi trafiać w najczystszej postaci – LOTOS ma zapewnić czystość na poziomie 99,999%. Według badań tej marki, przeciętny samochód osobowy zużywa kilogram wodoru na 100 km, zaś np. autobus rocznie pochłania około 13 ton wodoru – czyli tyle, ile rafineria ma go produkować w godzinę. LOTOS pracuje także nad projektem pociągu zasilanego wodorem.