Mercedes Vision Urbanetic - Autonomiczny transporter

Najnowszy koncept zaprezentowany przez Mercedes-Benz Vans nie tylko ma być wizją futurystycznego transportera zarówno osób, jak i bagażu. On też wygląda jak koci transporter na kołach.

Główną zaletą prototypu Vision Urbanetic jest jego modułowość. Samochody o wielu opcjach zabudowy spędzają sen z powiek designerów od dobrych 25 lat - zazwyczaj kończą jednak jako prototypu, bądź wątpliwej użyteczności Citroen C3 Pluriel. Vision Urbanetic ma za to tylko dwie zabudowy - osobową i dostawczą.

Koncept jest oczywiście elektryczny i autonomiczny. Podwozie, na którym oparto pojazd, ma 5,14 metra długości i regulowany poziom podłogi do załadunku. Wersja towarowa może przyjąć 10 Europalet na 3,7 metrowej długości przestrzeni ładunkowej. Całkowita pojemność ma wynieść 10 metrów sześciennych. Tak dobre wyniki uzyskano oczywiście dzięki brakowi kabiny kierowcy. Wersja osobowa również może mieć różne konfiguracje, maksymalnie mogąc przewieźć 12 osób.

Założenia, które stoją za powstaniem Vision Urbanetic, to oczywiście zmniejszenie ruchu w miastach. Mniejsze samochody modułowe, które będą mogły automatycznie, lub ręcznie zmieniać swoje zastosowanie w kilka minut mają na bieżąco odpowiadać na "potrzeby miasta". Oczywiście prototyp Mercedesa ma być podłączony do jakiegoś ogólnego systemu, który będzie informował o wspomnianych wyżej potrzebach. Na przykład, jeśli zostanie wykryte, że zbiera się gdzieś (zapewne na przystanku) większa grupa osób, system będzie wysyłał odpowiednio zabudowane "Urbanetiki", aby rozładować problem. Zresztą, jeśli będzie potrzebne, żeby gdzieś podjechać "po zabudowę" - to również jest możliwe. Wóz jest autonomiczny, a cały napęd jest w podwoziu, więc jako przedsiębiorca możemy mieć swoją, "specjalną" zabudowę (np. chłodniczą), wezwać podwozie, podłączyć do nieco nasz towar i wysłać tam, gdzie potrzebujemy.

Trzeba przyznać, że wizja jest bardzo odważna i dość interesująca, aczkolwiek... raczej dość odległa.