Peugeot 3008 2024. Zaczynamy od elektryka, ale to tylko rozgrzewka

Przed Wami nowy Peugeot 3008, trzecia już generacja tego auta. Nowe wcielenie zmieniło się nie do poznania - Francuzi postawili na zupełnie inną bryłę nadwozia, a pod nim kryje się całkowicie elektryczny napęd. Co warto wiedzieć o tym aucie?

Francuzi stawiają kolejny krok i pokazują konkurencji, że wcale nie zaspali. Peugeot 3008 2024, czyli trzecia już generacja tego modelu, w niczym nie przypomina poprzedników. Nowa bryła nadwozia wpada w oko, a na start dostajemy wyjątkowo ciekawy napęd elektryczny, który może namieszać na rynku.

Sprawdzamy więc co oferuje ten model i czym zaskakuje.

Peugeot 3008 2024. Elektryk na start, miękkie hybrydy w drodze

Ten samochód jest ważny nie tylko dla Peugeota. To przede wszystkim debiut nowej platformy STLA Medium, którą niebawem zobaczymy w wielu innych markach tego koncernu.

Peugeot 3008 2024

Peugeot E-3008 imponuje specyfikacją. Bazowa wersja korzysta z akumulatora oferującego 73 kWh pojemności netto, pracującego pod napięciem 400V. To niklowo-manganowo-kobaltowa konstrukcja, która ma zapewnić dużą wydajność.

Silnik elektryczny generuje 210 KM i 353 Nm momentu obrotowego, a to wszystko trafia na przednie koła. Zasięg na jednym ładowaniu sięga 525 kilometrów.

Drugą opcją będzie wersja AWD

Ta korzysta także z akumulatora 73 kWh i dodatkowo ma 111-konny silnik na tylnej osi. Łączna moc to 320 KM, która, co ciekawe, nie wpływa na zasięg. Platforma STLA Medium rozłącza napęd w momencie, w którym jest niepotrzebny, obniżając zużycie energii. Proste, nieprawdaż?

Ofertę Peugeota E-3008 zamyka wariant Long Range z akumulatorem o pojemności 98 kWh

To naprawdę imponujący wynik, mocno przewyższający wielu konkurentów. Co ciekawe postawiono tutaj na tylko jeden silnik na przedniej osi, generujący 230 KM. Kluczowe dla Peugeota stało się uzyskanie możliwie największego zasięgu na jednym ładowaniu. Ten wynosi aż 700 kilometrów według normy WLTP.

Peugeot 3008 2024

Platforma STLA Medium to także gwarancja szybkiego ładowania

Ładowarka pokładowa AC standardowo oferuje moc 11 kW, zaś opcjonalnie można wybrać wersję 22 kW. Z kolei ładowanie prądem stałym z mocą 160 kW pozwoli na szybkie uzupełnienie prądu.

Co więcej, po raz pierwszy pojawia się w tej marce funkcja V2L (Vehicle-2-Load), która pozwala na zasilanie zewnętrznych urządzeń z auta. Maksymalna moc wynosi 3 kW / 16 amperów.

Peugeot E-3008 może też stać się częścią sieci domowej. Specjalna funkcja inteligentnie zarządza ładowaniem i zasilaniem, tak aby auto czerpało prąd w najtańszej taryfie i oddawało go przy wyższych stawkach. To oczywiście docenią mieszkańcy domów jednorodzinnych.

Pompa ciepła jest standardem, a rekuperacja ma trzy tryby pracy

Francuska marka stawia tym samym na możliwie najwyższą wydajność tego auta. Obecność pompy ciepła gwarantuje niższe zużycie energii w zimie i oszczędniejszą jazdę. Do tego w codziennej eksploatacji pomoże też system rekuperacji, z trzema trybami - Low, Medium i High. Rekuperacją sterują łopatki ulokowane za kierownicą.

Jakie wymiary ma nowy Peugeot 3008 2024?

Pod tym kątem nie zmienił się drastycznie względem poprzednika. Długość sięga 4,54 metra, szerokość 1,89 metra i wysokość 1,64 metra. Styliści marki ubrali to auto w atrakcyjne nadwozie, które jednocześnie nawiązuje do poprzednich modeli, ale ma też dozę indywidualnego stylu.

Peugeot E-3008

Nowością w 3008 jest łagodnie poprowadzona linia tylnej szyby. Taki ruch zbliża ten model do popularnego segmentu suvów-coupe i jednocześnie tworzy większy dystans względem modelu 5008. Ten powróci - pierwsze egzemplarze testowe wyjechały już na drogi.

W ofercie pojawi się kilka ciekawych odcieni, z kolorem Obsession Blue na czele. Obok niego pojawią się też lakiery  Ingaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Gray i Titanium Gray.

W tym aucie debiutuje też nowy i-Cockpit

Korzysta on z dużego, bo liczącego aż 21 cali zakrzywionego ekranu. To nowe centrum dowodzenia ulokowano jak zwykle w górnej części deski rozdzielczej. Na konsoli środkowej zachowano przełączniki i-Toggle (dodatkowy mały ekran).

Kokpit obszyto charakterystyczną tapicerką, pod którą ukryto podświetlenie. Nowy kształt konsoli środkowej pozwolił z kolei na bardziej ergonomiczne rozmieszczenie schowków, uchwytów na kubki i ładowarki indukcyjnej.

Kokpit ma być przestronniejszy, bagażnik miło zaskakuje

Francuska marka obiecuje, że w kabinie nowego Peugeota 3008 nie zabraknie miejsca. Z kolei bagażnik modelu E-3008 z jednym silnikiem ma 520 litrów pojemności. Wersja AWD oferuje 470 litrów do wykorzystania. Niestety nie wygospodarowano tutaj dodatkowego frunka, co jest małym minusem.

Kiedy nowy Peugeot 3008 pojawi się w salonach?

Już niebawem. Fabryka w Sochaux we Francji jest gotowa do produkcji, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do dealerów pod koniec tego roku.