Peugeot 405 wciąż w czołówce sprzedaży na świecie. To jeden z najpopularniejszych sedanów
Sedany klasy średniej trzymają się całkiem mocno. Oczywiście, hitem jest Toyota Camry. ale szokująco dobrze radzi sobie Peugeot 405. Tak, 405, nie 508.
Zaraz zaraz, co? Peugeot 405? Przecież on ma ponad 35 lat. Jakim cudem jest w Top5 sprzedaży na świecie w 2022 roku? A piękny następca (choć w zasadzie to następca, następcy, następcy), czyli Peugeot 508, zajmuje w tym zestawieniu jakieś dalekie miejsce, z liczbą egzemplarzy nie przekraczającą 10 000 sztuk.
Tymczasem Peugeot 405 ma na koncie około 165 000 sprzedanych samochodów! Przeskoczył Chevroleta Malibu, czy Hyundaia Sonatę, a niewiele brakuje mu do Volkswagena Passata. Liczonego z chińskim odpowiednikiem - Magotanem.
Żeby było jeszcze śmieszniej, Peugeot 405 "zrobił ten wynik", będąc ofertowanym niemal wyłącznie w jednym kraju. W Iranie. Tak, to Peugeot Pars, albo Iran Khodro - irańskie marki oferujące kolejne wcielenia "samochodu - zombie". Peugeot 405 jest tam od dawna produkowany w zmodyfikowanych odmianach, z odświeżonym wnętrzem i silnikami PSA z nieco bardziej nowoczesnej ery. Ale to wciąż składak jakich mało. Skąd ta popularność?
Peugeot 405 - sukces z braku perspektyw
Irańczycy nie mają zbyt wielu możliwości kupienia samochodu. To znaczy, pomijając kwestię pieniędzy, mogą wybierać wyłącznie spośród samochodów produkowanych na miejscu. Import samochodów zza granicy jest zakazany. Dlatego chętni na nowy, duży, prosty samochód o wysokiej trwałości, wybierają właśnie Parsa. Dostępny z silnikami 1.6 lub 1.8 z PSA, również w wersji na CNG, jest podstawowym wyborem również instytucji państwowych. Z zewnątrz wygląda na swoje lata (mimo lamp z 406 po fl), w środku - jakby zaprojektowano go w drugiej połowie lat 2000-ych.
Fascynująca jest też skala tej sprzedaży. ok. 165 000 samochodów w jednym kraju? To więcej niż w Polsce w 2022 roku sprzedała Toyota, Kia i Skoda. W sumie! (ok. 150 tys. sztuk).
Koniec sedanów? Nie na świecie
W zalewie SUV-ów sedany zaczynają kojarzyć nam się wyłącznie z taksówkami i limuzynami. Mniejsza praktyczność, czy "konserwatywny wygląd" powodują, że klienci wybierają je coraz rzadziej. Przynajmniej u nas. Trzybryłowe nadwozia trzymają się mocno w Azji, czy nawet USA. Oczywiście hitem światowym jest Toyota Camry (673 300 szt.). Na drugim miejscu, niedostępna od dawna w Europie Honda Accord/Inspire (blisko pół miliona sztuk). Podium zamyka Nissan Altima, z 297 tysiącami sprzedanych aut.
Inaczej sytuacja zaczyna wyglądać, jak wrzucimy w ten worek auta premium. Tutaj sedany mają lepszą passę choć... wyniki również mogą zaskoczyć. Zwłaszcza zwycięzca, który moim zdaniem na premium łapie się tylko ze względu na rodzaj napędu. Tesla Model 3 ma bowiem 482 200 samochodów "na koncie", wyprzedzające BMW serii 3 i Mercedesa klasy C blisko dwukrotnie.