Odświeżone Suzuki Vitara w pierwszym teście

Niewielkie zmiany, które bardzo pozytywnie wpływają na odbiór całego samochodu - Suzuki Vitara po liftingu to znacznie sympatyczniejszy i przyjaźniejszy kierowcy samochód.

Suzuki Vitara niezmiennie pozostaje bestsellerem Suzuki. Od momentu wprowadzenia do sprzedaży ten japoński producent wydał na naszym rynku ponad 11 656 takich samochodów. Odświeżony model ma szanse dodatkowo poprawić ten wynik - głównie ze względu na bogatsze wyposażenie oraz zmienioną paletę jednostek napędowych.

2019 Suzuki Vitara

2019 Suzuki Vitara - kosmetyka

Odświeżone Suzuki Vitara nie zyskało potężnych zmian, które zmieniłyby wizerunek tego samochodu o 180 stopni. Producent skupił się za to na dopracowaniu poszczególnych elementów, tak aby auto prezentowało się nowocześniej i atrakcyjniej. Front zyskał nowy zderzak oraz grill, który optycznie nie tylko poszerza auto, ale też nadaje mu nieco masywności. Z tyłu znajdziemy zaś nowe światła wykorzystujące technologię LED oraz przestylizowaną dolną partię zderzaka.

Zmiany we wnętrzu również mają charakter kosmetyczny. Forma deski rozdzielczej, z charakterystycznymi okrągłymi nawiewami i analogowym zegarkiem pozostała nienaruszona. W Vitarze na rok modelowy 2019 znajdziemy za to nowy zestaw zegarów z kolorowym ekranem komputera pokładowego. Japończycy zastosowani za to nieco lepsze materiały wykończeniowe na niektórych elementach (zwłaszcza w górnej partii deski rozdzielczej), dzięki czemu odbiór samochodu jest znacznie przyjemniejszy.

2019 Suzuki Vitara

Nowe technologie i silniki

Lifting Suzuki Vitary skupił się głównie na uzupełnieniu oferty tego modelu o elektronicznych asystentów wspierających kierowcę oraz odświeżenie palety jednostek napędowych. Na pokładzie tego modelu znajdziemy teraz takie systemy jak układ autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej, asystenta pasa ruchu, kamerę monitorującą martwą strefę, kamerę rozpoznającą znaki drogowe oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym przy opuszczaniu miejsca postojowego (z ograniczoną widocznością).

Z oferty Vitary zniknęła wolnossąca jednostka 1.6. Jej miejsce zajęła konstrukcja 1.0 BoosterJet (3-cylindrowa). Silnik ten generuje 110 KM i 170 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta bazuje na sprawdzonym wolnossącym silniku K10B. Japończycy dopracowali kwestię wibracji oraz wyciszenia kabiny pasażerskiej, dzięki czemu silnik ten nie daje o sobie znać w wyjątkowo nachalny sposób. W przypadku tej wersji moc przekazywana jest na przednią oś lub opcjonalnie na cztery koła (za pośrednictwem napędu ALLGRIP) przez 5-biegową manualną skrzynię biegów.

2019 Suzuki Vitara

Na szczycie oferty niezmiennie pozostaje 140-konny silnik 1.4 BoosterJet. Jednostka ta jest już znana z tego modelu - oferowana była w wersji S. Tutaj nie wprowadzono żadnych większych zmian - 220 Nm momentu obrotowego dostępnych jest już od 1500 obr./min., dzięki czemu Vitara z tym silnikiem sprawnie odpycha się do przodu bez konieczności kręcenia silnika. Moc tutaj przekazywana jest na cztery koła (napęd ALLGRIP) za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Silniki BoosterJet mają jedną wielką zaletę - wyróżniają się ograniczonym apetytem na paliwo. Już w modelu SX4 S-Cross udało nam się nieraz uzyskać bardzo niskie zużycie "bezołowiowej 95". Lżejsza i mniejsza Vitara jest pod tym kątem jeszcze lepsza - zejście poniżej 6 litrów w trasie nie stanowi dla niej żadnego problemu.

Dobry samochód

Pod maską testowanego egzemplarza znalazła się jednostka 1.4 Boosterjet. W trakcie testów wersja 1.0 Booserjet oraz odmiany z napędem na cztery koła nie były dostępne - ich produkcja dopiero się rozpoczyna. Samochód, którym jeździliśmy wyposażony był w 6-biegową automatyczną skrzynię biegów. Zestaw ten zdaje się być bardzo ciekawą propozycją dla osób, które cenią sobie komfort podróżowania. Zapas mocy oraz momentu obrotowego zapewnia odpowiednie przyspieszenie, także podczas wyprzedzania. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż reakcja na gaz jest bardzo ostra, tj. nawet delikatne muśnięcie prawego pedału powoduje, że auto "wyrywa" do przodu.

Układ kierowniczy jest komunikatywny. Jednocześnie nie przesadzono z siłą wspomagania, a ilość informacji docierających z przedniej osi jest zadowalająca. Vitarę testowaliśmy także na płytach poślizgowych, gdzie elektronika pokazała swoje możliwości. Nawet przednionapędowa wersja radziła sobie całkiem nieźle, choć wybór wersji 4x4 ALLGRIP może być tutaj strzałem w dziesiątkę - wsparcie ze strony tylnej osi byłoby bardzo przydatne.

Tyle kosztuje Suzuki Vitara po liftingu

Odświeżone Suzuki Vitara dostępne jest w czterech wersjach wyposażeniowych - Comfort, Premium, XLED i XLED Sun. Ceny tego modelu startują z poziomu 64 900 zł za bazową wersję Comfort. Jest ona oferowana wyłącznie z litrową jednostką i napędem na przednią oś. Wyższa wersja Premium umożliwia już dowolny wybór silnika i napędu, zaś topowe XLED i XLED Sun oferowane są wyłącznie z jednostką 1.4 BoosterJet. W wersji XLED Sun dostępna jest także automatyczna skrzynia biegów.

  COMFORT PREMIUM XLED XLED SUN
1.0 112 KM 5MT 64 900 zł 71 900 zł - -
1.0 112 KM 6AT - 78 900 zł - -
1.0 112 KM 5MT AllGrip - 81 900 zł - -
1.0 112 KM 6AT AllGrip - 88 900 zł - -
1.4 140 KM 6MT - 78 900 zł 88 900 zł -
1.4 140 KM 6AT - 85 900 zł - -
1.4 140 KM 6MT AllGRip - 88 900 zł 98 900 zł 102 900 zł
1.4 140 KM 6AT AllGRip - 95 900 zł - 109 900 zł

Z kim rywalizuje Vitara?

Suzuki pozycjonuje swój samochód w segmencie "B+". W praktyce oznacza to, iż producent ten chce rywalizować z takimi autami jak Peugeot 2008 czy Renault Captur, zaś z drugiej strony "podgryza" klientów m.in. Mitsubishi ASX. Vitara zdaje się być idealną propozycją dla osób, które cenią sobie japoński charakter - samochód ten oferuje teraz lepsze wyposażenie i poprawione materiały wykończeniowe, zaś w prowadzeniu i zachowaniu okazuje się być pewniejszy od swoich konkurentów z segmentu B.