Nowe Porsche 911 GT3 RS to torowy samochód, którym pojedziesz do Lidla
Ekipa z Zuffenhausen i Weissach znowu to zrobiła. Porsche 911 GT3 RS to auto zrodzone na torze i jakimś cudem dopuszczone do ruchu. Tutaj nie ma miejsca na kompromisy.
Jakim cudem ten samochód ma homologację? Tego nie wiemy. Pewne jest jednak to, że Porsche 911 GT3 RS 2023 wykorzystuje lata wyścigowego doświadczenia marki i przekuwa je w maszynę, którą można pojechać na zakupy, zaliczając po drodze Pętlę Północą na Nurburgringu. Niemcy wykorzystali tutaj wszystkie dostępne rozwiązania, które uczyniły i tak fenomenalne GT3 jeszcze lepszym autem.
Porsche 911 GT3 RS 2023. To samochód, który ma jeden cel - być najszybszym
Jak tego dokonano? Cóż, inżynierowie musieli mocno kombinować, aby wycisnąć z tej konstrukcji jeszcze więcej możliwości. Punkt wyjścia był jednak bardzo dobry - zdecydowano się zaczerpnąć tutaj z modelu 911 RSR i GT3.
Kluczową zmianą jest więc przeniesienie chłodnicy. Ta znajduje się teraz z przodu, w miejscu bagażnika. Bagaże musicie więc rozsądnie pakować, gdyż jedyny większy schowek właśnie zniknął z tego auta.
Chłodnicę otoczono z kolei specjalnymi kanałami, które prowadzą powietrze nad przednią osią. Jest tam one nakierowywane splitterem, zastępującym przedni spoiler. Tym samym wloty powietrza w tylnej części nadwozia kierują teraz jedynie powietrze w taki sposób, aby zwiększyć docisk tylnej osi.
Ten wzrósł trzykrotnie w porównaniu do standardowego GT3. Przy 285 km/h oś "doklejana" jest do asfaltu z obciążeniem wynoszącym aż 860 kilogramów.
Specjalne wgłębienia w nadkolach redukują z kolei tworzące się tam ciśnienie. Taki sam system stosowano między innymi w Porsche 911 GT1.
Ale to nie wszystko, gdyż z aut wyścigowych i z F1 zaczerpnięto system DRS
DRS oznacza Drag Reduction System. Krótko mówiąc - po wciśnięciu przycisku na kierownicy skrzydło ustawia się w konfiguracji zapewniającej najmniejszy opór powietrza. W efekcie auto zyskuje możliwość szybszego nabrania prędkości, co może przydać się na torze.
Zawieszenie Porsche 911 GT3 RS również wywodzi się z motorsportu
Specjalnie ukształtowane wahacze (w kształcie "łzy") oraz dopracowane pod kątem aerodynamiki komponenty sprawiają, że wpadające tam powietrze generuje 40 dodatkowych kilogramów docisku przedniej osi.
Co więcej, 911 GT3 RS posiada też trzy tryby regulowanego zawieszenia - Normal, Sport i Track. W tym ostatnim dostajemy możliwość regulacji siły tłumienia w zakresie odbicia oraz ugięcia przedniej i tylnej osi.
Na kierownicy znajduje się też pokrętło, które reguluje działanie mechanizmu różnicowego tylnej osi. W efekcie wolant wygląda niczym żywcem wyjęty z auta wyścigowego.
Porsche 911 GT3 RS korzysta z 525-konnej wolnossącej jednostki
To zoptymalizowana względem modelu GT3 wersja, która cechuje się nieco innym przebiegiem wykresu mocy i momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 3,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 296 km/h. Standardem jest tutaj 7-biegowa przekładnia PDK.
Za felgami ukryto z kolei wielkie, bo liczące aż 408 mm średnicy hamulce z przodu. Tylne tarcze mają z kolei 380 mm średnicy. Klasyczne stalowe tarcze są też grubsze, dzięki czemu cechują się wyższą efektywnością.
Za dopłatą można z kolei zdecydować się na ceramikę, gdzie przednie tarcze mają 410 mm i 390 mm średnicy (z przodu i z tyłu). Wysoki poziom mechanicznej przyczepności zapewniają dopuszczone do ruchu drogowego sportowe opony o wymiarach 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu.
Porsche 911 GT3 RS dostępne jest też z pakietami Clubsport i Weissach
Pierwszy z nich bez dopłaty dodaje półklatkę bezpieczeństwa. W przypadku pakietu Weissach możemy liczyć na dodatkową redukcję kilogramów z masy auta. Opcjonalne felgi magnezowe to 8 kilogramów mniej z masy nieresorowanej, zaś dach z włókna węglowego i inne dodatki pozwalają ograniczyć kolejną "szóstkę". W przypadku pakietu Weissach dostajemy też magnetyczne łopatki skrzyni biegów, przeniesione wprost z wyścigowego 911.
Warto dodać, że 911 GT3 RS waży standardowo 1450 kilogramów.
Nowe Porsche 911 GT3 RS można już zamawiać. Ceny zaczynają się od 1 232 000 zł
Chętnych z pewnością nie braknie, co pokazuje popularność modelu 911 GT3. Fani zabaw na torze będą z pewnością zachwyceni - ten samochód oferuje możliwości torowej maszyny, a jednocześnie umożliwia podróżowanie drogami publicznymi.