Przyszłość silników spalinowych? Elektronicznie sterowane zawory
Wszyscy wieszczą koniec silników spalinowych. Tymczasem w takich jednostkach jest jeszcze wiele do poprawienia. Brytyjski pomysł może dać im nowe życie.
Firma Camcon Automotive opracowała prototyp silnika, w którym zawory nie są mechaniczne sterowane przez wałek rozrządu. Zastosowano tutaj małe elektronicznie sterowane mechanizmy, które precyzyjnie otwierają i zamykają zawory, doskonale dopasowując to do pracy jednostki napędowej. Technologia ta nazywa się Intelligent Valve Technology i może całkowicie odmienić losy aut spalinowych.
Jak podkreślają twórcy tego rozwiązania, w silniku, w którym zastosowane są elektronicznie sterowane zawory, można znaczniej precyzyjniej sterować ich pracą. Dla przykładu podczas dynamicznej i forsownej jazdy mogą się one dostosować do bardziej agresywnej mieszanki i intensywniejszej pracy. Z kolei podczas spokojnego poruszania się inny tryb działania ma zdecydowanie zmniejszyć zużycie paliwa. Specjalne czujniki cały czas monitorują pracę wałka rozrządu, dzięki czemu sterowanie zaworami może być dokonywane wręcz z chirurgiczną precyzją. Zwiększy to także wydajność silników, gdyż działanie zaworów będzie idealnie dopasowane do obrotów, a nie tak jak teraz mechanicznie uzależnione od pracy wału.
Dzięki tej technologii zredukowana zostanie także emisja CO2, co będzie bardzo ważne dla producentów w Europie ze względu na nowe regulacje, wedle których do 2030 roku emisja CO2 w samochodach ma spać o wręcz nierealne 37,5%.
Firma Camcon Automotive jako bazę wykorzystała jednostkę Ingenium z oferty Jaguara. Silniki te przeszły już tysiące godzin testów w laboratorium, gdzie faktycznie potwierdzono znaczną redukcję emisji CO2 oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Teraz mają rozpocząć się próby drogowe - silnik wróci pod maskę auta i wyjedzie na drogi Wielkiej Brytanii.
Nad podobnym rozwiązaniem pracuje także firma Koenigsegg - ich silnik Freevalve od kilku lat testowany jest w "mule testowym", którym stał się Saab 9-5 oraz chińskie auta Qoros. Freevalve ma jednak na celu całkowite wyeliminowanie wałka rozrządu i zastąpienie go specjalnymi pneumatyczno-hydraulicznymi siłownikami, które mają precyzyjnie sterować pracą silnika.