Renault Arkana a konkurencja. Gdzie plasuje się ten model i czy nie zje Captura?
Renault Arkana będzie ciekawym i jednocześnie nietypowym dodatkiem do gamy tej francuskiej marki. Pojawia się więc pytanie - czy nie dojdzie do wewnętrznych starć z Capturem?
Dość niespodziewanie Renault Arkana zadebiutowało w europejskim wydaniu. Już za kilka miesięcy model ten pojawi się w salonach, także w Polsce. Być może kojarzycie ten model - oferowany był głównie na rynkach wschodnich, a największą sprzedaż notował w Rosji. Tymczasem Francuzi postanowili stworzyć koreańskie wydanie (pod marką Samsung), a następnie europejskie (tutaj zachowano nazwę Arkana). Gdzie więc plasuje się ten model i czy ma szansę na sukces?
Renault Arkana Renault Arkanie nie równe
Otóż wbrew pozorom samochód z Rosji i pojazd, który będzie oferowany w naszych salonach, to nie jest ten sam samochód. Choć łączy je sylwetka i stylistyka, to jednak technicznie są odległymi krewnymi. O ile rosyjska Arkana to bliźniak konstrukcyjny Dustera, o tyle "nasza" Arkana będzie budowana na platformie CMF z Clio i Captura.
Oznacza to dwie rzeczy - wyższy poziom bezpieczeństwa i możliwość stosowania nowocześniejszych jednostek napędowych. Z tego powodu chociażby w europejskiej Arkanie dostaniemy napęd hybrydowy E-TECH z Clio (to nie jest plug-in) i jednostki 1.3 TCe z układem miękkiej hybrydy.
Skoro Arkana i Captur są na tej samej platformie, to będą ze sobą konkurować
Coś w tym jest - tym bardziej, że Renault Arkana posiada identyczny jak Captur kokpit. Deskę rozdzielczą przeniesiono tutaj w postaci "jeden do jednego", co akurat cieszy. Rosyjski wariant ma smutny kokpit, który w dużej mierze przypomina ten z aktualnego Dustera.
Wymiary? Cóż, nie mamy wciąż oficjalnych danych dla europejskiej Arkany, ale według zapowiedzi marki będzie mniej więcej identyczna pod kątem długości, szerokości i rozstawu osi, co jej rosyjska kuzynka. A to oznacza około 4545 mm długości, 1820 mm szerokości i 2721 mm rozstawu osi. Renault Captur, dla porównania, mierzy 4227 mm długości, 1797 mm szerokości i ma 2639 mm rozstawu osi.
Renault Arkana nie wygra jednak pod kątem przestrzeni, gdyż Captur został całkiem nieźle przemyślany i oferuje naprawdę dużo miejsca - zarówno dla pasażerów, jak i na bagaże. Kufer w tym aucie ma od 422 do nawet 536 litrów (choć zdaje się to być mocno naciąganym wynikiem). Arkana oferuje 513 litrów pojemności przestrzeni ładunkowej.
W przypadku Renault wybór będzie uzależniony od upodobań
I oczywiście od ceny - wciąż nie wiemy ile kosztować będzie Arkana. Można się jednak spodziewać, że Francuzi są tutaj gotowi powalczyć z takimi autami jak Volkswagen T-Roc, Hyundai Kona czy z nieco mniejszym Nissanem Jukiem, będącym nomen omen bliźniakiem konstrukcyjnym Captura i Arkany.
Szkoda, że nowy model Renault nie zyska napędu na cztery koła. To byłby z pewnością jeden z dodatkowych argumentów stojących za tym modelem, choć - znając życie - sprzedaż takiego wariantu byłaby marnym promilem w ogólnym rozrachunku.
Ej, chwila moment - a co z Kadjarem?
I tu jest jeszcze jeden haczyk. Otóż okazuje się, że Renault Arkana swoimi wymiarami przebija także poczciwego Kadjara (zarówno w długości jak i w kwestii rozstawu osi). Renault od dawna sonduje możliwość wycofania tego modelu. Nie jest to zły samochód. ale sprzedaż nie spełnia oczekiwań marki. Można więc przyjąć, że Arkana będzie stopniowo wypierać z rynku tego SUV-a - przynajmniej tymczasowo, gdyż pełnoprawny następca Kadjara zostanie pokazany w 2021 roku. Tak przynajmniej zapowiada Luca de Meo, nowy szef Renault.
Renault Arkana na dwa sposoby: na górze wariant europejski, na dole - dla rynku rosyjskiego
Warto wspomnieć, że na niektórych rynkach Arkana będzie oferowana jako Renault Megane Conquest. Tyczy się to m.in. Chorwacji czy Serbii.
Taka mała niespodzianka - na niektórych rynkach powraca nazwa Conquest
Czy będzie to auto warte uwagi?
Jak najbardziej. Atrakcyjna stylistyka jest dużym argumentem stojącym za tym samochodem, podobnie jak i solidne wymiary. Ja osobiście szybciej skłoniłbym się do zakupu Arkany, niż Captura. Czy podobnie pomyślą klienci marki? Zobaczymy.
A ile będzie kosztować Arkana? Cóż, tutaj zabawimy się w spekulantów. Naszym zdaniem cennik otworzy kwota na poziomie 80 000 zł, czyli mniej więcej na poziomie Caputra w wydaniu Intens. To byłoby rozsądne stopniowane - gorzej wyposażona Arkana w cenie nieco bogatszego Captura. Topowa wersja E-Tech z pewnością dojedzie do granicy 150 000 zł.