Renault Laguna Grandtour 1.9 dCi Privilege
Laguna kombi przekonuje atrakcyjnym designem, oszczędnym i dynamicznym silnikiem wysokoprężnym, wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz pojemnym wnętrzem. Niska jakość montażu oraz niepewne właściwości jezdne psują nieco ogólne wrażenie.
Stylistyka
Czas szybko płynie i żeby być na bieżąco, Renault uraczyło nas w 2005 roku udanym faceliftingiem. Odmłodzona Laguna wygląda teraz lżej, ale też nieco bardziej agresywniej. Główne zmiany to nowe klosze reflektorów, przemodelowany grill i zderzaki. Testowy kombiak polakierowany został rzadko spotykanym szaroniebieskim lakierem i obuty w 16-calowe felgi ze stopów.
Wnętrze przeobraziło się nieznacznie. W przypadku naszego egzemplarza fotele i deska rozdzielcza wyściełane zostały jasnobeżową tapicerką. Kokpit prezentował się ładnie, jednak materiały, z których został wykonany nie rzucały na kolana. Przeciętna jakość w połączeniu z kompletnie nietrafionym spasowaniem powodowały mały niesmak. Nawet na niewielkich nierównościach wszystko trzęsie się i skrzypi. Pomimo sporych gabarytów kierownica dobrze leży w dłoniach. Lewarek zmiany biegów jest ładny, ale praca samej przekładni pozostawia wiele do życzenia. Jest mało precyzyjna i łatwo wrzucić przez pomyłkę za niski lub zbyt wysoki bieg.
Fotele są wygodne i nie męczą podczas długich wojaży. Tego samego nie można niestety powiedzieć o podróży na tylnej kanapie. Niska linia boczna samochodu i mechanizm panoramicznego dachu skutecznie ograniczają ilość miejsca na głowę. Osoby o wzroście powyżej 175 cm mogą zapomnieć o komforcie.
Wyposażenie
Wersja Privilege, jak sama nazwa wskazuje, ma swoje przywileje. Nie zabraknie nam zatem niczego, co mogłoby okazać się przydatne w drodze. System "Hands free" (auto reaguje na kartę, kiedy ta jest w pobliżu) jest wygodny. W razie problemów z karty można wyciągnąć normalny kluczyk. Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja jest łatwa w obsłudze i gwarantuje zawsze odpowiednią atmosferę. Radio z CD i sześciopłytowa zmieniarka z nagłośnieniem firm Cabasse zapewni odpowiednie wrażenia muzyczne. Zdecydowanym hitem jest automatycznie otwierany dach panoramiczny. Jego wielkość i możliwości naprawdę imponują.
Bagażnik jest duży. 475 litrów pojemności wystarczy, żeby zabrać torby i plecaki dużej rodziny. Opcja otwierania samego okna w klapie bagażnika może okazać się pomocna w wyjmowaniu rzeczy leżących na wierzchu bagażu. Renault ma w swojej ofercie najwięcej pięciogwiazdkowych aut w testach zderzeniowych EuroNCAP. Nie wspomnieć o bezpieczeństwie byłoby co najmniej niestosowne. O nasze głowy dbają liczne poduszki powietrzne oraz dostosowujące się do siły zderzenia pasy. Bezpieczeństwo czynne to broszka ABS-u, wspomagającego siłę hamowania EBV, a nawet systemu kontrolującego ciśnienie powietrza w oponach.
Silnik i układ jezdny
Za napęd Laguny odpowiada turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm przy 2000 obr./min. Motor zasilany common railem generuje stosunkowo niski poziom hałasu i drgań. Silnik zestopniowano z 6-biegową manualną skrzynią. Diesel jest elastyczny i umożliwia sprawne wyprzedzanie oraz szybką jazdę. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje Lagunie trochę ponad 10 sekund. To dobry wynik, zwłaszcza kiedy zestawimy go z naprawdę niedużym zużyciem paliwa. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie zaledwie 5,5 litra ON/100km. Przy rozsądnej jeździe 68 litrowy bak wystarczy na ponad tysiąc kilometrów.
Prowadzenie jest lekkie i przyjemne. Standardowe zawieszenie (McPherson z przodu i belka skrętna na tylnej osi) zestrojone zostało bardzo miękko. Ma to swoje dobre i złe strony. Przy niewielkich prędkościach autko delikatnie się toczy, od niechcenia wybierając wszelkie dziury. Zadziwiająco dobrze przejeżdża podłużne nierówności. Niestety przy większych prędkościach niebezpiecznie gibie się na boki i nerwowo podskakuje. Nie daje to poczucia pewności i może prowadzić do nieprzyjemnych przygód. Przy tak miękkim resorowaniu nie wytrzyma też długo na naszych pięknych asfaltach.
Podsumowanie
Jeśli przejdziesz do porządku dziennego nad kiepską jakością montażu i bardziej komfortowymi aniżeli sportowymi właściwościami jezdnymi, dostaniesz auto ładne, bezpieczne, oszczędne, pojemne, bardzo dobrze wyposażone i dynamiczne. Pierwiastek szalonego, francuskiego podejścia do życia gratis.