Same elektryki? Niekoniecznie. Audi przeprasza silniki spalinowe
Jeszcze w zeszłym roku Audi twierdziło, że ich plan dotyczący zakończenia produkcji aut spalinowych w 2032 roku pozostaje w grze. Teraz jednak Niemcy nieco korygują swoją strategię.
W 2021 roku Audi ogłosiło, że od 2026 roku wprowadzać będzie na rynek wyłącznie modele elektryczne, a do 2033 roku całkowicie zakończy produkcję pojazdów z silnikami spalinowymi. Teraz jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej, przez co przyszedł czas modyfikację tych planów - biorąc pod uwagę opóźnienia w transformacji w kierunku elektromobilności.
Audi zmienia swoją strategię i stawia na mocniejsze karty
Gernot Döllner, prezes Audi, podczas konferencji dotyczącej wyników sprzedaży za 2024 rok, wskazał na kilka kluczowych czynników wpływających na decyzję o przeglądzie strategii elektromobilności.
Po pierwsze, sprzedaż pojazdów elektrycznych Audi spadła o 19,5% do 158 343 sztuk w 2024 roku. Firma tłumaczy to "trudną sytuacją na rynku, silniejszą konkurencją i znacząco niższym popytem na pojazdy w pełni elektryczne". W przeciwieństwie do tego, konkurencyjna marka BMW odnotowała wzrost sprzedaży EV o 11,6% do 368 475 sztuk w tym samym okresie.
Po drugie, Audi boryka się z problemami strukturalnymi i wysokimi kosztami operacyjnymi w niektórych swoich zakładach produkcyjnych. Przykładem jest fabryka w Brukseli, gdzie produkowano model Q8 e-tron. Ze względu na spadający popyt na ten model oraz trudności w restrukturyzacji zakładu, Audi zdecydowało się na zamknięcie fabryki, co skutkuje utratą 3 000 miejsc pracy.
Po trzecie, Audi dostrzega rosnącą konkurencję ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych. W odpowiedzi na to, firma planuje wprowadzenie nowej marki EV w Chinach, skierowanej do młodszych klientów. Nowa seria, opracowana we współpracy z chińskim producentem SAIC, będzie nosić nazwę AUDI, zamiast tradycyjnego logo z czterema pierścieniami. Pierwszy model, w pełni elektryczny sportback, zadebiutuje latem przyszłego roku.
Czas na dostosowanie oferty
W obliczu tych wyzwań, Audi planuje dostosować swoją ofertę modelową. Firma zamierza wprowadzić kilka nowych modeli z silnikami spalinowymi, takich jak nowe wersje A5, Q5, A6 Avant oraz nadchodzący Q3. Jednocześnie, Audi nie rezygnuje z silników diesla, dostosowując je do nadchodzących norm emisji Euro 7. Jednak przyszłe inwestycje w tę technologię są mało prawdopodobne ze względu na malejący popyt.
Ponadto, Audi planuje wycofać z oferty modele A1 i Q2, które nie doczekają się kontynuacji. Decyzja ta wpisuje się w strategię marki, która zamierza skupić się na bardziej luksusowych i dochodowych segmentach rynku.
Inwestycje w elektromobilność nie zwalniają
Mimo tych zmian, firma z Ingolstadt nadal inwestuje w rozwój elektromobilności. Firma planuje wprowadzić na rynek ponad 20 w pełni elektrycznych modeli do 2025 roku. Przykładem jest model Q6 e-tron, który będzie produkowany na tej samej linii montażowej co popularne modele A4 i A5. Ponadto, Audi wprowadza więcej hybryd plug-in, co ma pomóc w płynnym przejściu na zeroemisyjność.
To nie jest krok wstecz, to lepsza droga
Niemiecka marka stoi przed wyzwaniem dostosowania swojej strategii do zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych. Spadający popyt na pojazdy elektryczne, rosnąca konkurencja oraz problemy strukturalne zmuszają firmę do elastycznego podejścia w realizacji celów związanych z elektromobilnością. Mimo to, Audi kontynuuje inwestycje w rozwój technologii elektrycznych, jednocześnie dostosowując swoją ofertę do aktualnych potrzeb rynku.