Chińska ofensywa na rynku elektryków trwa. Tesla traci, a Europa bije rekordy
Samochody elektryczne biją w Europie historyczne rekordy. Co ciekawe na pierwszy plan wychodzą chińskie marki, a Tesla dalej traci.
Samochody elektryczne w Europie nie tracą tempa. W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano ponad milion pojazdów na prąd, po raz pierwszy w historii. Zaskoczeniem jest jednak to, kto dziś naprawdę z tego korzysta. Pomimo cła chińskie marki wyprzedzają kolejne wielkie koncerny, a Tesla spada z podium.
Samochody elektryczne w Europie: rekordowy wynik, ale nie dla wszystkich
Chińskie marki sprzedały w pierwszej połowie roku 347 tys. samochodów, czyli aż o 91% więcej niż rok temu. Ich udział w rynku sięga już 5,1%, co oznacza, że są tuż za Mercedesem (5,2%) i wyprzedzają Forda (3,8%).
Na czele jest BYD, który zwiększył sprzedaż pojazdów elektrycznych o 143%. Pomagają w tym nie tylko auta elektryczne, ale też popularne hybrydy plug-in, takie jak Seal U. To najczęściej rejestrowany PHEV czerwca obok VW Tiguana. Dobre wyniki notują także Jaecoo, Omoda i Xpeng.
Tesla w odwrocie
Tesla Model Y to nadal najpopularniejszy elektryk w Europie, ale jego sprzedaż spadła o 33%. Model 3 też notuje spadek i traci pozycję lidera. W ogólnym rankingu sprzedaży (samochodów elektrycznych i spalinowych łącznie) żaden model Tesli nie znalazł się nawet w pierwszej dziesiątce.
Top 25 samochodów elektrycznych w Europie (czerwiec 2025 i pierwszą połowę 2025)
| Model | Czerwiec 2025 | Zmiana r/r | 1 połowa 2025 | Zmiana r/r | |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla Model Y | 23 821 | 0% | 68 801 | -33% |
| 2 | Tesla Model 3 | 10 849 | -48% | 39 864 | -33% |
| 3 | Skoda Elroq | 9 679 | nowość | 34 076 | nowość |
| 4 | Renault 5 | 6 919 | nowość | 34 206 | nowość |
| 5 | VW ID.3 | 6 822 | -29% | 37 421 | +29% |
| 6 | VW ID.4 | 6 363 | -12% | 40 335 | +38% |
| 7 | BMW iX1 | 6 342 | +32% | 31 337 | +27% |
| 8 | VW ID.7 | 5 773 | +322% | 38 113 | +573% |
| 9 | Skoda Enyaq | 5 686 | +12% | 32 806 | +38% |
| 10 | Kia EV3 | 5 211 | nowość | 35 023 | nowość |
| 11 | BMW i4 | 4 722 | +35% | 23 712 | -1% |
| 12 | Audi Q6 e-tron | 4 439 | – | 25 802 | – |
| 13 | Volvo EX30 | 4 407 | -52% | 23 927 | -40% |
| 14 | Mercedes EQA | 3 958 | +20% | 20 647 | +9% |
| 15 | Cupra Born | 3 881 | -11% | 22 024 | +24% |
| 16 | Ford Explorer EV | 3 797 | nowość | 18 822 | nowość |
| 17 | MG4 | 3 439 | -65% | – | – |
| 18 | Audi Q4 e-tron | 3 391 | -34% | 21 760 | -9% |
| 19 | Hyundai Inster | 3 322 | nowość | – | – |
| 20 | Dacia Spring | 3 309 | +131% | 18 939 | +72% |
| 21 | Renault Scenic | 3 264 | +34% | 18 963 | +282% |
| 22 | Mercedes EQB | 3 223 | +42% | 17 164 | +20% |
| 23 | Polestar 4 | 3 152 | nowość | – | – |
| 24 | Hyundai Kona | 2 975 | -13% | 16 594 | -10% |
| 25 | Toyota bZ4X | 2 848 | +54% | 17 829 | +34% |
Kto sprzedaje najwięcej samochodów elektrycznych?
W zestawieniu marek liderem jest Volkswagen, który zanotował wzrost o 78%. Tesla zajmuje dopiero drugą pozycję, z wynikiem niższym o 33% w zestawieniu rok do roku. Skoda, Renault i BMW notują imponujące wzrosty.
Top 25 marek oferujących samochody elektryczne w Europie (czerwiec 2025 i pierwsza połowa 2025)
| # | Marka | Czerwiec 2025 | Zmiana r/r | Pierwsza połowa 2025 | Zmiana r/r |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla | 34 722 | -23% | 109 262 | -33% |
| 2 | Volkswagen | 22 842 | +11% | 135 427 | +78% |
| 3 | BMW | 18 280 | +17% | 94 658 | +15% |
| 4 | Skoda | 16 239 | +187% | 71 789 | +147% |
| 5 | Audi | 13 828 | +43% | 74 561 | +53% |
| 6 | Renault | 12 892 | +25% | 64 402 | +58% |
| 7 | Mercedes | 10 096 | +19% | 55 428 | +5% |
| 8 | Volvo | 9 649 | -28% | 49 219 | -32% |
| 9 | Hyundai | 9 229 | +35% | 46 380 | +33% |
| 10 | BYD | 9 153 | +132% | 41 270 | +143% |
| 11 | Kia | 8 865 | +61% | 55 915 | +60% |
| 12 | Ford | 8 222 | +304% | 35 239 | +223% |
| 13 | Polestar | 6 927 | +83% | 22 744 | +79% |
| 14 | MG | 6 615 | -51% | 24 744 | -45% |
| 15 | Cupra | 6 156 | +37% | 37 372 | +109% |
| 16 | Peugeot | 5 777 | -16% | 43 679 | -2% |
| 17 | Mini | 5 459 | +46% | 27 617 | +204% |
| 18 | Opel | 4 680 | +6% | 28 095 | +24% |
| 19 | Citroen | 4 580 | +83% | 33 557 | +185% |
| 20 | Dacia | 3 309 | +131% | 18 939 | +72% |
| 21 | Toyota | 3 242 | +33% | 19 432 | +33% |
| 22 | Fiat | 3 032 | -25% | 14 577 | -37% |
| 23 | Porsche | 2 710 | +261% | 18 192 | +318% |
| 24 | Xpeng | 1 719 | +328% | 8 346 | +273% |
| 25 | Leapmotor | 1 539 | nowość | – | – |
A kto rządzi w Europie?
Tu niezmiennie królują trzy modele. Na pierwszym miejscu jest Dacia Sandero z liczbą 128 800 sprzedanych samochodów. Straciła co prawda 11% względem ubiegłego roku, niemniej na horyzoncie jest wersja po liftingu.
Drugie miejsce zajmuje jej kuzyn, Renault Clio, z liczbą 122 500 aut. Trzecią pozycję zgarnął Peugeot 208. Za podium znajdziemy zaś dużo Volkswagenów: Golfa, T-Roca i... Tiguana.


