Skoda Fabia - I generacja

Już od jakiegoś czasu wśród klientów z naszego kraju, zdecydowanie najpopularniejszymi samochodami są te, produkowane przez firmę Skoda. Być może jest to związane z historycznym przywiązaniem do tej marki, być może związane z tym, że Skoda jest częścią koncernu Volkswagen, uważanego w Polsce za solidnego producenta.

Lecz najbardziej prawdopodobne jest połączenie tych dwóch czynników. Wszystko to sprawia, że Skoda Fabia jest od dłuższego czasu wśród pierwszych trzech modeli aut najchętniej kupowanych przez Polaków. Przyjrzyjmy się więc pierwszej generacji tego modelu.

Skoda Fabia rozpoczęła swoją światową karierę w 1999 roku. Wprowadzono wtedy do sprzedaży model w wersji hatchback. Rok później do klientów trafiły pierwsze auta w wersji kombi, a po kolejnym roku pierwsi kupujący modli cieszyć się modelem Skoda Fabia sedan. Samochód ten produkowany jest obecnie w drugiej generacji, lecz pierwsza generacja produkowana była jako następca modelu Felicia, który również znalazł bardzo wielu klientów w naszym kraju. Wszystko za sprawą dość dobrej dostępności - Skoda ma fabryki w miejscowościach Kvasiny i Mlada Boleslav w Czechach. Co ciekawe, samochód ten produkowany był również w Poznaniu i na Ukrainie, jednak prawdziwym zaskoczeniem jest piąte miejsce produkcji - Nairobi w Kenii.

Skoda Fabia produkowana była z dość szerokim wariantem silników. Klienci mogli wybrać jeden spośród dziewięciu silników benzynowych i sześciu diesla. Te pierwsze miały z reguły pojemność od 1.0 do 1.4 litra i od 50 do 100 koni mechanicznych. Najmocniejsza jednostka miała jednak aż 2.0 litra i 115 koni mechanicznych. W przypadku silników diesla dostępne były modele o pojemności 1.4 i 1.9 litra produkowane każdy w 3 różnych wariantach i osiągały one od 70 do 130 koni mechanicznych. Samochód wyposażony był w pięciobiegową i sześciobiegową skrzynię manualną lub czterobiegową skrzynię automatyczną. Dostępne były, jak już wspomniano wcześniej, nadwozia hatchback i kombi o 5 drzwiach oraz czterodrzwiowy sedan. Samochód korzystał z bardzo dużej liczby rozwiązań stosowanych w innych autach koncernu Volkswagen. Najważniejszym elementem jest płyta podłogowa - identyczną zastosowano zarówno w modelu Polo Volkswagena jak i w dwóch autach Seata - Ibizie i Cordobie. Facelifting wprowadzono w 2004 roku, jednak już 3 lata później firma zdecydowała się na wprowadzenie nowej generacji auta, która produkowana jest do dziś.