Widzieliście kiedyś wyścigowego Smarta ForFour? Ten ma 500 KM i lata bokiem

Jak wygląda szaleństwo? Otóż właśnie tak. Przed Wami Smart ForFour pierwszej generacji w wyczynowym wydaniu. Ten samochód podbija wyścigi górskie w Chorwacji (i nie tylko), a za jego kierownicą zasiada lokalna legenda - Niko Pulić.

Trzeba być okrutnie szalonym, aby stworzyć wyścigowe auto na bazie tak nietypowego samochodu. Ten Smart ForFour w praktyce nie ma jednak zbyt wiele wspólnego z seryjnym samochodem. Z oryginału zachowano tutaj nadwozie i tylne światła. Cała reszta została stworzona niemal od podstaw, włącznie z podwoziem, które przystosowano do tylnego napędu.

Za tym wynalazkiem stoi Niko Pulić - legendarna postać chorwackich wyścigów górskich i rajdów. Wielokrotny mistrz pomimo sześćdziesiątki na karku nie wybiera się na emeryturę i wciąż podbija lokalne drogi swoim wyjątkowym samochodem.

Ten Smart ForFour ma 4-cylindrowy silnik Mercedesa, który może osiągać nawet 600 KM

Jest to znana jednostka M111, która w wielu modelach występowała z kompresorem. Standardowe wydanie występowało w wydaniu 1,8, 2,0 i 2,3 litra. Ten silnik znany jest ze swojej wytrzymałości i podatności na tuning. Przez lata wiele osób wykorzystywało go jako bazę do wyczynowych samochodów, w których liczy się moc.

Smart ForFour Racing

Tutaj jednostkę M111 podkręcono do 500 KM, choć można wycisnąć z niej i 600 KM. Zbudowana w zasadzie od podstaw konstrukcja korzysta z kutych i wytrzymałych elementów, które dobrze znoszą duże obciążenie. Moc na tylne koła trafia za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć wyścigowego Smarta w akcji - WIDEO

Czy jest to jeden z najbardziej odjechanych projektów wykorzystywanych w wyścigach górskich? Bynajmniej!

W tej kategorii niektóre samochody są naprawdę odlotowe i wykorzystują szereg ciekawych rozwiązań. Z reguły widujemy tutaj jednak sprawdzone konstrukcje, takie jak Mitsubishi EVO, Subaru czy BMW M3. Osoby z zasobniejszymi portfelami budują zaś często unikalne wynalazki, korzystające chociażby z silników Judd, nawet 10-cylindrowych.

Ten Smart ForFour jest bardziej przyziemną, ale zarazem odlotową propozycją. Charakterystyczny kształt nadwozia, który kojarzy się głównie z miejskim samochodem, w połączeniu z wielkim skrzydłem i poszerzeniami robi wrażenie. Niko Pulić nie boi się także efektownej jazdy, serwując widzom od czasu do czasu piękne poślizgi w zakrętach.

To jest prawdziwa pasja i zapał do ciągłej rywalizacji. Aż chciałoby się wsiąść w samochód i pojechać zobaczyć ten samochód na żywo w akcji.