Smart Fortwo powraca! Zyska nazwę #2, projektuje go Mercedes, przyjedzie z Chin
Nareszcie! Wszyscy czekali na jeden konkretny model tej marki - i w końcu powraca na rynek. Smart Fortwo, pod nazwą #2, wyjedzie na ulice już w przyszłym roku.
Nie będę ukrywać - bardzo cieszy mnie ta informacja. Uważam, że Smart ForTwo to wyjątkowy samochód, który w historii motoryzacji zapisze się jako przełomowa konstrukcja. Był mały i zwinny, wystarczająco praktyczny i bezpieczny. Ta ostatnia kwestia była w szczególności imponująca, gdyż do czasu premiery smarta małe samochody były z reguły niebezpiecznymi autami.
Pierwsza generacja, która pojawiła się w 1998 roku, była szalonym pomysłem Nicholasa Hayeka, współzałożyciela i szefa Swatcha (producenta zegarków). Początkowo w pomysł zaangażowano Volkswagena, aczkolwiek finalnie to Daimler zainteresował się tym projektem.
Od 1998 do 2024 roku przez rynek przewinęły się trzy generacje tego samochodu. Ostatnia, która w ubiegłym roku zjechała z rynku, powstała przy współpracy z Renault i stała się punktem wyjścia także dla małego Twingo.
Teraz Smart ForTwo będzie owocem współpracy Mercedesa i Geely
Kilka lat temu Geely wzięło koncern ze Stuttgartu z zaskoczenia i kupiło spory pakiet akcji Mercedesa. To sprawiło, że Niemcy od razu przyjęli strategię obronną i zabezpieczyli się przed większym przejęciem. Wykorzystali też potencjał chińskiego koncernu i nawiązali z nim współpracę, której owocem jest właśnie "nowy smart".
Marka została w praktyce uruchomiona na nowo, zbudowano też odrębną sieć sprzedaży, na razie dostępną jedynie w wybranych krajach. Fundamentem oferty są auta elektryczne, choć najnowszy model #5 dostępny jest również jako hybryda plug-in. Do sprzedaży trafiły trzy modele: crossover #1, kompaktowy hatchback-crossover #3 oraz duży SUV #5.
Pod znakiem zapytania stał za to powrót małego smarta. Powód był dość oczywisty - paradoksalnie wyprodukowanie takiego samochodu jest drogie, a cena musi być tutaj atrakcyjna. Mercedes i Geely szukali dobrego partnera, który by ich w tym wspomógł. Finalnie jak widać uznali, że mogą zrobić to sami.
Smart ForTwo czwartej generacji będzie projektem stworzonym przez Mercedesa, ale przy wykorzystaniu komponentów Geely. Produkcja ma odbywać się w Chinach. Tu zapewne kluczowe będzie więc porozumienie handlowe pomiędzy Unią Europejską a Chinami, które "otworzy drzwi" temu modelowi na Europę. Chodzi oczywiście o kwestię wyższego cła i o uzyskanie niższej ceny w salonach.
Nowy ForTwo pojawi się na drogach w przyszłym roku
Póki co zapowiedziano go zwiastunami, które prezentują cień sylwetki. Widać od razu, że będzie to nieco większy samochód, raczej zrywający z zabawkowymi gabarytami oryginalnego wcielenia ForTwo. Na szczegóły trzeba jednak jeszcze poczekać.


