Te auta zadebiutują za nieco ponad miesiąc. Na niektóre modele zapewne czekacie
Targi w Monachium będą prawdziwym festiwalem nowości. Już za nieco ponad miesiąc poznamy wiele kluczowych nowości. Oto auta, których debiutu spodziewamy się podczas wrześniowej imprezy.
Czasy targów w Genewie są już dawno za nami. Przyznam szczerze, że tęsknię za tym miejscem. Choć dziennie robiło się tam kilkadziesiąt tysięcy kroków, to klimat imprezy był dużo lepszy, niż w jakimkolwiek innym miejscu. Teraz wiodącą rolę w Europie mają targi IAA Mobility w Monachium, które zastąpiły imprezę we Frankfurcie. Odbywają się one co dwa lata, przeplatając to z targami w Paryżu.
W tym roku Monachium będzie zdecydowanie w "świetle jupiterów", a dźwięk wykonywanego zdjęcia raczej stanie się tłem całej imprezy. W Niemczech zobaczymy wiele nowości - w tym takich, na które wiele osób faktycznie czeka.
Czego możemy się spodziewać, jakie auta tam zadebiutują i kiedy zobaczymy je na drogach?
Targi w Monachium będą pękały w szwach. Poznamy tutaj bardzo ważne dla wielu firm modele
Idąc alfabetycznie, zaczniemy od Audi. Niemiecka marka powraca do Monachium z nowością, która ma pokazać kierunek zmian w tej firmie. Będzie to model TT Moments 2.0, czyli zwiastun nowego sportowego auta. Mowa tutaj o elektryku, który wypełni lukę po TT, A5 Coupe i Cabrio, a także częściowo po R8.
Ten prototyp będzie pierwszym samochodem, który powstanie pod okiem Massimo Frascelli. Nowy szef stylistów Audi zapowiedział radykalne zmiany w wyglądzie samochodów i chce nadać marce nowy wizerunek. Spod jego ręki wyszedł między innymi Land Rover Defender, tak więc mówimy tutaj o człowieku, który zna się na swojej pracy.
Bez wątpienia jedną z największych, jeśli nie największą gwiazdą, będzie BMW iX3
W Monachium zadebiutuje produkcyjna wersja modelu iX3, czyli pierwszego produktu z gamy Neue Klasse. Niemiecki koncern nie chce "chwalić dnia przed zachodem słońca", aczkolwiek wszystko wskazuje na to, że ich nowa konstrukcja jest faktycznie przełomowa. Wyjątkowa architektura platformy, nowe akumulatory, architektura strefowa dla elektroniki i doszlifowane oprogramowanie mają zmienić zasady gry.
Do tego Neue Klasse oznacza też całkowicie nowy język designu, który docelowo trafi do innych modeli marki. Jest więc na co czekać.
Cupra Raval wyjedzie na drogi w produkcyjnym wydaniu. To zapowiedź samochodów z platformą MEB Entry
Po wielu zwiastunach i obietnicach przyszedł czas na debiut "małej Cupry". Bliźniak Volkswagena ID.2 ujrzy wreszcie światło dzienne, a obok niego pojawi się prototypowy model z drugiego końca gamy. Hiszpańska firma chce rywalizować swoim małym elektrykiem z Renault 5. Postawiono tutaj na atrakcyjny design i wydajność. Czy to przyniesie pożądane efekty? To pokaże czas.
Hyundai może przywieźć niespodziankę - małego IONIQ-a 3
Ma to być samochód stojący na pograniczu segmentu B i C. Pojawił się znienacka jako zamaskowany prototyp i wszystko wskazuje na to, że może zadebiutować już w Monachium. Zbudowany na platformie E-GMP, wykorzysta jej prostszą wersję z instalacją 400V i z napędem na przednie koła.
Mercedes ma odpowiedź na BMW iX3. To będzie nowe elektryczne GLC
Ten samochód także przechodzi już ostatnie testy, a wybrani dziennikarze mieli okazję poznać go z bliska. Niemcy zmienili tutaj strategię działania. W Stuttgarcie uznano, że koncepcja modeli EQ nie sprawdziła się. EQC będzie wizualnie zbliżone do spalinowych modeli (podobnie jak CLA nowej generacji), ale wykorzysta przy tym potencjał nowej platformy MB.EA.
Póki co dane techniczne pokazują, że BMW może mieć przewagę, ale dopiero pierwsze testy porównawcze pokażą kto wybrał właściwą drogę.
Obok modelu GLC (z technologią EQ), pojawi się też Mercedes-AMG GT Track Sport. Ten model ma być odpowiedzią na Porsche 911 GT3. Niemcy chcą też zadowolić swoich klientów - wielu jest nieco rozczarowanych nowym AMG GT.
Wreszcie zobaczymy też Polestara 5
Mowa tutaj o konkurencie Porsche Taycana i Audi E-Tron GT. Polestar pracuje nad tym modelem od dawna, aczkolwiek dopiero teraz doszlifowali go do perfekcji. Pojawi się tutaj architektura 800V, a najmocniejsza wersja ma generować blisko 900 KM. Tylko czy znajdą się klienci na takie auto? W USA Taycan i E-Tron GT notują spadki, w Europie też nie sprzedają się aż tak dobrze. To może być zły moment na debiut tego auta.
Targi w Monachium 2025: jedną z najważniejszych premier będzie nowe Renault Clio
Wszystko wskazuje na to, że francuska marka pokaże kolejną, szóstą już generację tego samochodu. Nowe wcielenie zyska dynamiczniej narysowane nadwozie i nowe wnętrze, zbliżone wizualnie do tego z Renault 5. Pod maską zobaczymy silniki spalinowe (1.0 TCe, 1.2 TCe) i potencjalnie hybrydę z jednostką 1.8.
Na targach może też pojawić się Skoda Epiq
Mowa tutaj o crossoverze zbudowanym na platformie MEB Entry, bliźniaku Volkswagena ID.2X (nadchodzącego modelu). Czesi testują produkcyjny wariant od kilku miesięcy, a prototypy mają coraz delikatniejszy kamuflaż. Atutem ma być niska cena i dobry wybór wariantów napędowych (z akumulatorem 38 kWh i 56 kWh).
Pewne jest natomiast to, że w Monachium zobaczymy prototypową Octavię w elektrycznym wydaniu. Będzie to zapowiedź całkowicie nowej konstrukcji, która ze spalinową wersją będzie dzieliła wyłącznie nazwę. Tajemnicą pozostaje kwestia zastosowanej platformy i architektury.
Volkswagen z kolei pochwali się nowym wydaniem modelu T-Roc. A to nie wszystko
Obok wyczekiwanego spalinowego crossovera powinien pojawić się Volkswagen ID.2 (choć prawdopodobnie jeszcze z lekkim kamuflażem), oraz prototyp modelu ID.2X. To najważniejsze dla tej marki samochody, które są ich "być albo nie być" w tych trudnych czasach.


