Fiat 500L 1.6 MultiJet 120 KM Cross | miniTEST

Ambicją każdego producenta samochodów jest przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych klientów i utrzymanie ich przy danej marce, tak, by nie zasilali szeregów konkurencji.

Dlatego oferta koncernów musi być kompletna i w pełni zaspokajać różnorodne zapotrzebowanie rynku. Nie inaczej postępuje Fiat, który produkowaną przez siebie linię pięćsetek powiększył o model w rozmiarze L, adresowany do rodzin.

Duża 500-ka

500L pojawił się w ofercie koncernu z Turynu w 2012 roku, a po pięciu latach przeszedł gruntowny facelifting, który według producenta obejmował 40% podzespołów. Auto zyskało również odświeżony wygląd nadwozia. Można się spierać w kwestii wyglądu zewnętrznego, jednego na pewno nie można mu odmówić: zwraca na siebie uwagę. W Polsce oferowana jest wersja do miasta (Urban) oraz do wycieczek poza asfaltem (Cross).

Testowany egzemplarz pięćsetki w wersji crossover w soczyście pomarańczowym kolorze, otrzymał czarny, przeszklony dach. Takie połączenie prezentuje się nad wyraz dobrze i budzi uśmiech na twarzy innych użytkowników dróg.

Auto otrzymało nowe zderzaki oraz całkowicie przeprojektowany pas przedni z charakterystycznymi wlotami powietrza. W wersji "uterenowionej" znajdziemy także czarne listwy ochronne oraz imitację osłon podwozia w kolorze polerowanego aluminium. Nowy 500L mierzy 4276 cm i jest ponad 70 cm dłuższy od zwykłej "pięćsetki". Wydatne nadkola wraz z 17" felgami z czerwonymi zaciskami dodatkowo optycznie powiększają gabaryty auta. Dużym plusem jest pojemność bagażnika, która wraz z dodatkowymi schowkami na drobiazgi wynosi 455 litrów i zdaje się być wystarczająca nawet dla większej rodziny.

Wnętrze auta rozjaśnione przez 1,5 metrowy, przeszklony dach to połączenie ergonomii i wygody. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to przestrzeń, którą oferuje kabina. Jak na ten segment, miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie jest pod dostatkiem. Zmiany konstrukcyjne, polegające na przesunięciu do tyłu słupków A i dodatkowym przeszkleniu bryły, zapewniły doskonałą widoczność kierowcy i pasażerom. Fotel kierowcy jest stosunkowo wygodny – wyższe osoby mogą narzekać na niefortunnie umiejscowioną obudowę kolumny kierownicy, która jest po prostu za blisko prawego kolana. Jak przystało na auto rodzinne, również z tyłu znajdziemy dużo miejsca dla pasażerów, ponadto siedziska można nie tylko składać, lecz także przesuwać. Pozwala to zagospodarować przestrzeń nie tylko dla podróżujących, ale też dowolnie dopasować przestrzeń bagażnika.

Po włosku

Wnętrze wykończone jest budżetowo, lecz solidnie. Starannie spasowane plastiki nie dają o sobie znać podczas jazdy po nierównościach. W porównaniu do poprzedniej wersji znacznie poprawiono wygląd wskaźników, a przede wszystkim ich czytelność. Kolejną nowością jest 7” ekran dotykowy, będący częścią systemu multimedialnego UConnect. Intuicyjny w obsłudze, nieskomplikowany, pozwala korzystać między innymi z nawigacji oraz kamery cofania. Jedyne, do czego można mieć wątpliwości, to rozdzielczość kamery. Szczególnie dokuczliwe jest manewrowanie w ciasnych uliczkach nocną porą.

Nasz redakcyjny egzemplarz wyposażony był w zestaw głośników Beats o mocy 520 W. Charakterystyczne dla amerykańskiego producenta audio z mocno podbitymi niskimi tonami, umila każdy kilometr przejechanej trasy - słucha się go naprawdę z przyjemnością.

Pod maską testowanego 500L Cross znalazł się silnik Diesela 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM, współpracujący z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Jednostka napędowa oferuje całkiem przyzwoite osiągi i wyjątkowo dobrze radzi sobie z rozpędzeniem dużej pięćsetki. Elastyczność "dużego Fiata" również pozytywnie zaskakuje choć sprint do setki wynoszący 11,5 sekundy, wrażenia nie robi. Na szczęście auto nie jest łakome na paliwo. Podczas testu spalanie w mieście nie przekroczyło 6,7 l/100 km, a w trasie samochód zadowolił się 5,2 l/100 km oleju napędowego. Według naszych wyliczeń bak, który ma pojemność 55 litrów, spokojnie powinien starczyć na przejechanie ok. 1000 km.

Właściwości jezdne nowego 500L w wersji Cross stoją na wystarczającym poziomie. Zawieszenie zestrojono, zapewniając maksymalny komfort każdego pokonanego kilometra. Pudełkowaty kształt nadwozia nie służy wyczynowej jeździe, ale nie o to przecież chodzi w rodzinnym minivanie. Cała funkcjonalność terenowa pięćsetki kończy się na oponach Mud&Snow dostarczanych w standardzie oraz selektora trybu jazdy. I… tyle. Napęd na cztery koła nie występuje nawet za dopłatą, a dodatkowe opcje pokrętła, Traction+ i Gravity Control przydadzą się bardziej podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych niż w cięższym terenie.


Podsumowanie

Odnowiona 500tka doskonale sprawdza się jako samochód dla każdego z możliwością przewiezienia sporej ilości bagażu. Wersja Cross znajdzie zapewne aprobatę wśród zwolenników częstych wypadów za miasto. Przy stosunkowo niskiej cenie 54 800 zł otrzymujemy sympatyczne, nowe auto w rozmiarze L, dobrze wyposażone i gotowe, aby przejąć rolę kolejnego członka rodziny.

 

Dane techniczne

NAZWA Fiat 500L 1.6 M-Jet Cross
SILNIK t.diesel, R4, 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni Common Rail
POJEMNOŚĆ 1598
MOC MAKSYMALNA 88 kW (120 KM) przy 3 750 obr/min
MAKS. MOMENT OBROTOWY 320 Nm przy 1 750 obr/min
SKRZYNIA BIEGÓW manualna, sześciobiegowa
NAPĘD przedni
ZAWIESZENIE PRZÓD kolumny MacPhersona
ZAWIESZENIE TYŁ belka skrętna
HAMULCE tarczowe went. /tarczowe
OPONY 225/45 R17
BAGAŻNIK 455/1480
ZBIORNIK PALIWA 50
TYP NADWOZIA van
LICZBA DRZWI / MIEJSC 5/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4276/1800/1679
ROZSTAW OSI 2612
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1365/529
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 400/1100
ZUŻYCIE PALIWA 4,3/4,9/4,0
EMISJA CO2 114
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 11,5
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 183
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lata
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ (1.4 POP) 56 500
CENA WERSJI TESTOWEJ 83 500
CENA EGZ. TESTOWANEGO