To już 35 lat. Mazda MX-5 znowu ma unikalną edycję

Z nowości warto zwrócić uwagę na lakier Artisan Red. Poza tym zmieniono tutaj garść detali. Przed Wami Mazda MX-5 w wersji 35th Annivesary.

  • Mazda MX-5 35th Anniversary wjeżdża na rynek
  • Nowa limitowana seria trafi póki co tylko do salonów w USA
  • Różnice są... skromne

Tak, to kolejna limitowana seria kultowego włoskiego roadstera. Przed Wami Mazda MX-5 35th Anniversary, czyli nieco atrakcyjniejsza twarz małego "Japończyka". Nie spodziewajcie się jednak rewolucji. Jak zwykle dostajemy ten sam przepis na sukces.

Mazda MX-5 35th Anniversary. Co się tutaj zmieniło?

W zasadzie tę wersję można opisać w trzech zdaniach. Po pierwsze: ma kompletne wyposażenie. Po drugie: ma nowe lakiery - Artisan Red i Deep Crystal Blue. Trzecią kwestią jest inne obszycie wnętrza. Tu stawiamy kropkę - nie ma mocniejszego silnika, nie ma też żadnych innych ciekawostek.

Czy to ma sens? Cóż, na pewno chętnych nie zabraknie. Szkoda, że na 35 urodziny tego roadstera Mazda nie pokusiła się o zrobienie czegoś więcej. Można jednak śmiało założyć, że bardziej rewolucyjne zmiany zobaczymy dopiero w kolejnej generacji.

Zresztą ta zbliżą się wielkimi krokami - i będzie potencjalnie hybrydą. Tu też ważna informacja: wersja 35th Anniversary najprawdopodobniej nie trafi do Europy.

MX-5 trafiło na rynek w 1989 roku

Mazda MX-5, znana też jako Miata, to jeden z najbardziej kultowych roadsterów w historii motoryzacji. Jej historia zaczyna się w latach 80. XX wieku. Wtedy Mazda postanowiła stworzyć lekki, przystępny cenowo samochód sportowy inspirowany klasycznymi brytyjskimi roadsterami, jak MG i Triumph.

Mazda MX-5 Artisan Red

Pierwsza generacja, oznaczona jako NA, zadebiutowała w 1989 roku na targach w Chicago. Samochód szybko zdobył popularność. Charakterystyczne reflektory chowane w nadwoziu i niska waga (około 950 kg) stały się jego znakami rozpoznawczymi. MX-5 NA była napędzana silnikami o pojemności 1,6 i 1,8 litra, co zapewniało świetną dynamikę.

W 1998 roku pojawiła się druga generacja (NB). Miała bardziej zaokrąglone linie i stałe reflektory, co wynikało z zaostrzonych przepisów. Model ten zachował lekką konstrukcję i sportowy charakter. W 2005 roku zadebiutowała trzecia generacja (NC), która była większa i cięższa, ale oferowała większy komfort. Wprowadzono twardy, składany dach, co zwiększyło jej uniwersalność.

Czwarta generacja (ND) została zaprezentowana w 2015 roku. Powrócono do bardziej kompaktowych wymiarów i niższej wagi. Wyróżnia się nowoczesnym designem i technologią, ale zachowuje ducha pierwszego modelu. Oferowane są wersje z miękkim dachem oraz RF (Retractable Fastback) z twardym, chowanym dachem.

Mazda MX-5 zdobyła wiele nagród i stała się najlepiej sprzedającym się roadsterem na świecie. Sekret jej sukcesu to prostota, lekkość i radość z jazdy. To samochód, który z powodzeniem łączy klasyczną filozofię sportowego roadstera z nowoczesnymi rozwiązaniami.