Tryb WET w nowym Porsche 911. Co to jest i jak działa?
Porsche wierzy, że połączenie elektroniki i mechanicznych rozwiązań może być receptą na zapewnienie lepszych właściwości jezdnych oraz pewniejszego prowadzenia. Poznajcie tryb WET.
Za kierownicą z pewnością spotkaliście się z mniej lub bardziej wyczuwalnym zjawiskiem akwaplanacji (aquaplaningu). Jest to poślizg wywołany wpadnięciem na tak zwaną "poduszkę wodną" - opona traci przyczepność ze względu na zbieranie się warstwy wody pomiędzy oponą a nawierzchnią, której nie da się już odprowadzić. Akwaplanacja jest o tyle groźna, że podczas tego zjawiska auto zachowuje się jak na lodzie - poślizg może być bardzo silny, zakończony nawet całkowitą utratą przyczepności.
Celem inżynierów Porsche jest zapewnienie perfekcyjnych właściwości jezdnych w każdych warunkach - stąd też tryb WET, przeznaczony właśnie do jazdy po mokrej nawierzchni. Jak to działa? Akustyczne sensory w nadkolach wykrywają i mierzą ilość wody, która jest wyrzucana spod kół podczas jazdy w deszczu lub właśnie po mokrej drodze. Automatycznie zmieniana jest wówczas praca systemu PSM i PTM (odpowiadających za kontrolę trakcji), tak aby w krytycznej sytuacji mogły szybciej zareagować. Na ekranie zegarów pojawia się też sugestia dotycząca przełączenia auta w tryb WET (można to zrobić za pomocą pokrętła na kierownicy).
W trybie WET wszystkie systemy mają jedno zadanie - uniknąć aquaplaningu (akwaplanacji). Klapy wentylacyjne w zderzakach i nadkolach pozostają otwarte, tylny spoiler otwiera się celem zwiększenia docisku, zaś oprogramowanie silnika i przekładni przechodzi w delikatniejszy tryb, w którym to linia rozwijania mocy jest zdecydowanie łagodniejsza. Samochody z napędem na cztery koła przekazują z kolei w tym momencie nieco więcej momentu na przednią oś oraz zmniejszają przełożenie blokady elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego w tylnej osi.
W efekcie, wedle zapewnień Porsche, samochód pozostaje bardzo dynamiczny i jednocześnie nie wykazuje jakichkolwiek tendencji do niebezpiecznych zachowań nawet przy dużej ilości stojącej wody na drodze. Moc nie jest ograniczona, tak więc nawet podczas torowej zabawy kierowca może z większą pewnością bawić się swoim samochodem. Co więcej, tryb WET jest standardowym wyposażeniem każdej wersji w Porsche 911 992.