W Europie Fiaty mają geny Peugeota. W Brazylii Peugeot 208 i 2008 dostał... silnik z Fiata

Przywykliśmy już do tego, że nowe Fiaty to w większości konstrukcje dzielone z Citroenem i Peugeotem, tylko w lekkim przebraniu. Tymczasem po drugiej stronie świata to Peugeot 208 i 2008 dostają silnik z... Fiata. Powód jest bardzo prosty.

Wydawać by się mogło, że Stellantis trzyma się raczej konstrukcji stworzonych przez grupę PSA i nie jest w stanie łączyć ze sobą rozwiązań dawnego FCA. Nic bardziej mylnego. Najlepszym przykładem jest brazylijski Peugeot 208 GT i 2008 GT, które zamiast francuskich rozwiązań otrzymały napęd znany z Fiata. To efekt lokalnych potrzeb rynku i specyfiki tamtejszego paliwa.

Peugeot 208 i 2008 z silnikiem Fiata. Skąd taka zmiana?

W Europie oba modele korzystają z jednostki 1.2 wywodzącej się z rodziny PureTech, łączonej także z miękką hybrydą. Tymczasem w Brazylii zdecydowano się na inne rozwiązanie. Pod maską zagościł litrowy turbodoładowany motor T200 z Fiata, wsparty przez układ 12-woltowej miękkiej hybrydy. Jednostka współpracuje z przekładnią CVT i napędza wyłącznie przednie koła.

Napęd ten dostosowano do lokalnych warunków, gdyż potrafi pracować zarówno na benzynie, jak i etanolu. Maksymalnie oferuje 128 KM i 200 Nm, co zapewnia wystarczającą dynamikę w codziennej jeździe. Stellantis podkreśla, że w ruchu miejskim udało się zredukować zużycie paliwa o około 10 procent, a emisję CO₂ o 8 procent. To technologia dobrze znana już z Fiatów Pulse i Fastback.

Warianty GT wyróżniają się nie tylko nowym napędem, lecz także detalami stylistycznymi. Peugeot 208 GT otrzymał większy spojler i lusterka w czarnym połysku, natomiast 2008 GT może pochwalić się dwukolorowym nadwoziem i panoramicznym dachem w standardzie. W obu modelach znajdziemy 17-calowe diamentowane felgi, oznaczenia GT i charakterystyczny napis „Hybrid Turbo 200” na klapie bagażnika.

Peugeot 208 2008 Brazylia Fiat

Kabinę wzbogacono o skórzaną kierownicę z kontrastowym przeszyciem, aluminiowe pedały oraz dekor w stylu włókna węglowego. Kierowca ma do dyspozycji cyfrowe zegary  z efektowną grafiką 3D prezentującą pracę napędu hybrydowego, a także ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,3 cala. Standardem są też systemy wsparcia kierowcy z pakietu ADAS.

Ile kosztują takie samochody na rynku brazylijskim?

Nowe warianty GT są już dostępne u tamtejszych dealerów. Peugeot 208 GT kosztuje w Brazylii 126 990 reali, a 2008 GT wyceniono na 162 990 reali. Przy obecnym kursie (1 BRL = 0,667 PLN) daje to odpowiednio około 84 700 zł za 208 GT i 108 800 zł za 2008 GT.

Oczywiście takie wersje nie pojawią się w innych krajach

Peugeot nie planuje oferować tego rozwiązania w Europie. Silnik „Bio-hybrid” Fiata powstał z myślą o specyfice rynku południowoamerykańskiego, gdzie jazda na etanolu jest standardem. Na Starym Kontynencie 208 i 2008 pozostaną przy 1.2-litrowych silnikach z układem mild-hybrid oraz przy wersjach elektrycznych.