WLTP spowodowało w sierpniu (chwilowy) gwałtowny wzrost sprzedaży
Sierpień 2018 roku był najlepszym sprzedażowo sierpniem od 20 lat. Rejestracje nowych samochodów zaliczyły spektakularny wzrost. Wszystko przez WLTP.
Dlatego też nie trzeba się przywiązywać do tego raportu. 1,17 mln (wg JATO Dynamics) sprzedanych samochodów to o 30,1% więcej niż w sierpniu 2017 roku i jest to największy procentowy wzrost od dekady. "Winny" jest nowy sposób pomiaru, obowiązujący od pierwszego dnia września. Dlatego producencie usiłowali "wypchnąć" na rynek jak najwięcej samochodów, które normy nie spełniają, albo które będą musiały przejść dodatkowe procedury homologacyjne. Teraz każdy model, w każdej odmianie i z każdą zmianą będzie musiał przechodzić osobne pomiary. Samochody nie sprzedane do końca sierpnia, nie mogą być legalnie sprzedawane w Europie.
To oczywiście pokazuje, jak źle przygotowani byli producenci, którzy wiedząc o normach najdłużej jak mogli bronili się przed wprowadzeniem zmian w ofertach tak, aby być gotowymi na wejście WLTP.
W sierpniu olbrzymie zakupy robiły firmy zarządzające flotami samochodów. Na przykład sprzedaż Volkswagena w sierpniu wzrosła o 45 % w stosunku do ubiegłorocznego sierpnia. Dwie trzecie z tych samochodów trafiły do firm. W Renault wzrost był jeszcze większy - 72% na plusie, z czego 61% to zakupy firmowe i flotowe. Rekord należy do Audi, gdzie 73% sprzedaży trafiło do firm, przy 33% wzrostu sprzedaży.
Te zakupy oczywiście spowodowały przetasowania wśród wersji silnikowych - silniki wysokoprężne zanotowały 13% wzrost. Największym wygranym koncernem, jeśli chodzi o udział w rynku, jest Renault-Nissan - świetnie radzi sobie Clio (+54%, 25 734 szt.), Qashqai (+97%, 24 407 szt.), Captur (+106%, 20 479 szt.) oraz Megane (+92%, 16 857 szt.) i Duster (+84%, 17 500 samochodów). Czołowym sprzedawcą był Volkswagen, ze 147 940 samochodami - bestsellerem jest Golf (+11%, 34 659 szt.), nieźle radzi sobie Polo (+69%, 21 325 szt.) oraz Tiguan (+39%, 19 356 szt.). Na liście, na 15 miejscu (14 295 szt.) zadebiutował VW T-Roc. Na drugim miejscu wśród producentów jest Renault - sprzedali 99 744 sztuki. Podium zamyka Audi, przed Fordem i Peugeotem oraz Mercedesem, który zaliczył jako jedyny spadek w stosunku do sierpnia 2017 (-3%).
Zobaczymy, co przyniesie wrzesień - wielu producentów wciąż nie poradziło sobie z dostosowaniem gamy do nowych norm, a wiele samochodów spadło z cenników i konfiguratorów.