Tesla wygrała. Złącze NACS staje się standardem w USA

Złącze NACS staje się ekspresowo nowym standardem w USA. Tesla udostępniła swoje rozwiązanie innym markom, które chętnie je wprowadzają w swoich autach. Teraz kolejnym krokiem są sieci ładowania.

Gdy zajrzycie pod klapkę gniazda ładowania w amerykańskich Teslach, to znajdziecie tam mało znajomo wyglądający format. Złącze NACS jest wyróżnikiem tej marki i przez lata było zarezerwowane tylko dla Tesli. Teraz jednak zmienia się to w ekspresowym tempie, gdyż marka Elona Muska udostępniła swoje rozwiązanie innym producentom. A Ci bardzo chętnie wprowadzą je w swoich samochodach.

Dlaczego? Powód jest banalnie prosty - w tym samym momencie Tesla udostępniła także sieć Superchargerów innym markom. Co więcej, nowa generacja tych ładowarek zyska długie kable, dzięki czemu podpięcie samochodu będzie łatwiejsze.

Przy ogromnej liczbie ładowarek w USA jest to doskonały ruch dla wielu marek. Klienci będą zadowoleni z dostępności ogromnej liczby punktów ładowania, a użytkowanie samochód na prąd stanie się dużo prostsze.

Złącze NACS

Lista firm, które przechodzą na złącze NACS jest coraz dłuższa

Do Tesli dołączają tutaj czołowi gracze. Pierwszą marką, która ogłosiła zmianę, jest Ford. W ślad za nim poszedł koncern General Motors, który postawi na NACS we wszystkich swoich markach. Podobny ruch wykona Rivian w oferowanym pickupie i SUV-ie.

Pewne jest też to, że Volvo i Polestar także rezygnują z amerykańskiego CCS-a na rzecz NACS. Tym samym jedne z najpopularniejszych marek w USA dołączają oficjalnie do Tesli.

Nieoficjalnie mówi się też, że KIA i Hyundai pójdą w ślady konkurencji. Tutaj jednak nie ma wciąż oficjalnej decyzji ze strony tego koncernu.

Złącze NACS debiutuje też w dużych sieciach

Przede wszystkim Electrify America powoli zacznie dołączać/zastępować złącze CCS formatem NACS. Pod koniec 2023 roku będzie to też ChargePoint.

Warto też dodać, że amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE) uznało NACS za standard na rynku amerykańskim. Tym samym kolejne marki z pewnością ekspresowo pożegnają stare CCS-y 1.

Te zmiany nie dotyczą Europy, gdzie króluje złącze CCS2

Ten format jest obecnie przyjęty za standardowy i korzystają z niego wszystkie marki, włącznie z Teslą. Jedynie Nissan długo opierał się CCS2 i nie wprowadził go w modelu Leaf. Nowa Ariya ma już jednak wyłącznie gniazda CCS2/Type2.