2019 Volkswagen ID.3. Rewolucja w Wolfsburgu

Był Garbus, był Golf. Teraz czas na trzecie auto, które ustawi się w tym szeregu - oto Volkswagen ID.3, czyli elektryczna przyszłość tej marki.

Volkswagen Garbus zmotoryzował kawał świata. Golf zaś, przynajmniej według wielu osób, stał się wyznacznikiem dla klasy samochodów kompaktowych. Teraz Volkswagen ID.3 ma powtórzyć sukces tych aut, choć w zupełnie inny sposób. Czy to się uda? Poznajcie pierwszy opracowany od podstaw jako stricte elektryczny samochód z Wolfsburga.

Volkswagen ID.3 - kabina cab forward

Volkswagen ID.3, choć wizualnie nie wygląda jak przybysz z kosmosu, co niektórzy producenci chętnie uskuteczniają w swoich elektrycznych autach, wciąż wyróżnia się nowymi liniami. Front stracił na przykład grill - nie jest potrzebny, a w ten sposób nawiązano do aut Volkswagena. W linii bocznej postawiono na delikatne przetłoczenia, zaś tył charakteryzuje się zgrabnymi i prostymi światłami. Każda wersja ma też lakierowany na czarno dach oraz klapę bagażnika - ma to nie tylko uatrakcyjnić całą sylwetkę, ale także nawiązuje do innych aut tej marki, z upem na czele. Wyróżnikiem będą tutaj także felgi o niebanalnych aerodynamicznych wzorach.

Bryła auta ma specyficzne proporcje - choć wymiary są niemal identyczne jak w aktualnej jeszcze generacji Golfa, to jednak rozstaw osi wynoszący aż 2765 mm jest już zbliżony do Volkswagena Passata. Jednocześnie mocno ograniczono zwisy, co pozwoliło stworzenie bardzo przestronnej kabiny i dużego bagażnika. Wszystko to za sprawą zastosowania dedykowanej platformy MEB, która została od postaw opracowana do samochodów elektrycznych.

Wnętrze Volkswagena ID.3 jest bardzo proste. Tak naprawdę znajdziemy tutaj tylko dwa wyświetlacze - centralny oraz mniejszy za kierownicą. Ten pierwszy stanowi główne centrum dowodzenia, zaś mniejszy przekazuje informacje o prędkości, dane z nawigacji oraz systemów bezpieczeństwa. Co ciekawe nie znajdziemy tutaj fizycznych przycisków - wszystkie przełączniki są dotykowe, w tym te na kierownicy. Bardzo nietypowym rozwiązaniem jest ulokowanie włącznika świateł wraz z przyciskami odpowiedzialnymi za ogrzewanie przedniej i tylnej szyby po lewej stronie deski rozdzielczej (za kierownicą). Kolejnym zaskoczeniem są odważne kolory kabiny. Na liście opcji znajdzie się na przykład biało-pomarańczowy kokpit z białą kierownicą. W kabinie znalazło się też dużo schowków oraz skrytek, zwłaszcza w przedniej części nadwozia. Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów, a sam kufer ma wyróżniać się ustawnym kształtem.

Volkswagen ID.3 - elektryczny od urodzenia

Tym razem Volkswagen nie zdecydował się na stworzenie wspólnej architektury dla aut spalinowych i elektrycznych. Płyta MEB była promowana i zapowiadana od dawna, tak więc nie stanowi dla nas tajemnicy. Wiemy jednak jak wykorzystano ją w Volkswagenie ID.3. Do wyboru będą trzy wersje baterii (45 kWh, 58 kWh i 77 kWh), które zaoferują odpowiednio 330, 420 i 550 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Do tego dostępne będą dwa warianty mocy - 150 KM dla bazowych wersji i 204 KM dla topowych. Warto dodać, że Volkswagen ID.3 to auto tylnonapędowe, w którym nie znajdziemy w opcji napędu na cztery koła. Ten zarezerwowano dla innych modeli z rodziny ID, a poznamy je już w nieodległej przyszłości. Bazowy wariant 45 kWh będzie obsługiwał ładowanie z szybkością do 50 kW, przy czym szybkie ładowanie 100 kW będzie opcją. Mocniejsze warianty standardowo otrzymają ładowanie 100 kW, zaś topowa wersja zyska możliwość ładowania z prędkością 125 kW. Volkswagen ID.3 waży do 1800 kilogramów, co czyni go stosunkowo ciężkim i lekkim autem jednocześnie. Ciężkim, bo względem kompaktów ze spalinowymi jednostkami jest to wysoka wartość. Lekkim, gdyż wiele aut elektrycznych jest znacznie cięższych.

Wyposażenie i ceny poznamy później

Wiemy jednak, że Volkswagen ID.3 zyska bardzo bogate wyposażenie standardowe oraz szereg ciekawych opcji. Na pokładzie nie zabraknie świateł LED MATRIX, aktywnego tempomatu czy innych systemów wspierających kierowcę. W ID.3 debiutuje także nowy system mutlimedialny, który dzięki łączności e-SIM będzie aktualizowany automatycznie, a połączenie sieciowe zostanie wykorzystane do rozszerzenia funkcjonalności. 

Nowe logo Volkswagena - symbol zmian

Symbolem zmian w Volkswagenie jest nowe logo tej marki. Czym się różni? Jest znacznie delikatniejsze i skromniejsze w formie. Litery V i W są cieńsze, podobnie jak otaczający je pierścień. Zostały też rozdzielone, co wpłynęło na formę całego logotypu.