5 lat temu samochody kosztujące do 70 tysięcy złotych stanowiły 32 procent polskiego rynku. Teraz ich nie ma
Jak zmienił się polski rynek w ciągu pięciu lat? Zaskoczymy Was - to gigantyczna rewolucja. Samochody, które kiedyś stanowiły blisko 1/3 rynku, dziś już nie istnieją.
IBRM Samar podzielił się danymi, które mogą mocno zaskoczyć. Doskonale pokazują one jak bardzo zmienił się rynek motoryzacyjny w ciągu ostatnich pięciu lat. To niby dość krótki okres, ale w praktyce 60 miesięcy przeniosło nas w zupełnie inne miejsce. Samochody, które niegdyś królowały, dziś w ogóle nie istnieją.
W 2019 roku blisko 1/3 rynku należała do modeli kosztujący do 70 tysięcy złotych. Dziś takie samochody zniknęły
Idealnie pokazuje to wykres, który przygotował IBRM Samar na bazie własnej aplikacji Mototrendy. W 2019 roku samochody w cenie do 70 000 złotych miały 31,72% rynku. W 2014 roku ich udział spadł do 0,55%. Można więc śmiało powiedzieć, że ta grupa pojazdów już w ogóle nie istnieje.
Interaktywny wykres z danymi znajdziecie klikając tutaj
Co ciekawe ogromny spadek zaliczyły także samochody w cenie od 70 do 100 tysięcy złotych. W 2019 roku stanowiły 30,92% rynku. Dziś jest to tylko 13,12 %. Łącznie więc grupa pojazdów, która w 2019 roku stanowiła ponad 60% rynku, dziś odpowiada za niecałe 14% sprzedaży.
Największa rewolucja przyszła "na górze"
Tu mamy nowych królujących. Samochody kosztujące od 100 do 150 tysięcy złotych w 2019 roku stanowiły 22,7% sprzedaży. Dziś jest to już 36,34%. Ogromny wzrost zanotowała też grupa w przedziale od 150 do 200 tysięcy złotych - z 6,97% urosła do 23,75%. To samo tyczy się kolejnej grupy - od 200 do 300 tysięcy złotych. Z 4,51% urosła do 17,97%.
Te zmiany to nie tylko efekt rosnących cen nowych samochodów. Warto tutaj także wspomnieć o instrumentach finansowych, które umożliwiły zakup droższych samochodów wielu osobom. Atrakcyjne oferty najmów i tańsze leasingi sprawiły, że niegdyś niedostępne samochody stały się przystępne. Inną kwestią jest to, że teraz 150 000 złotych można wydać na wcale nie kompletnie wyposażonego "kompakta".
Samochody luksusowe, w cenie od 300 do 500 tysięcy złotych, a także od 500 000 złotych w górę, również mają większy udział
Tutaj zmiana nie jest już aż tak widoczna, ale ciężko ją przeoczyć. Zresztą na ulicach też stała się widoczna. Mercedesy Klasy S, BMW Serii 7 czy inne auta z najwyższej półki nie są już rzadkim widokiem. Porsche sprzedaje hurtowo 911-ki, a Bentley wydaje coraz więcej Continentali GT.