Pierwszy raz w historii Alfa Romeo sprzedaje się lepiej w USA niż we Włoszech

Alfa Romeo znalazła się w intrygującej sytuacji. Marka ta zaczęła sprzedawać więcej aut w USA niż w swoich rodzimych Włoszech, dotychczas będących niezmiennie najmocniejszym rynkiem.

Fuzja koncernu PSA i FCA w grupę Stellantis jest tym, na co Włosi bardzo czekają. Obecna sytuacja FCA jest dość stabilna, ale daleka od oczekiwań. Sprzedaż kluczowych marek wciąż prezentuje się marnie. Na przykład Alfa Romeo niezmiennie notuje światowo niższe wyniki, niż np. Lancia, sprzedawana tylko we Włoszech. Teraz dodatkowo doszło do jeszcze ciekawszego zwrotu akcji.

Otóż Alfa Romeo sprzedaje się lepiej w USA niż we Włoszech

Włosi wrócili za ocean wraz z modelem Giulia, a później do oferty dorzucili też Stelvio. Auta te znajdują swoich zwolenników, głównie ze względu na atrakcyjną stylistykę, unikalny charakter i dobrą cenę. Po raz pierwszy jednak w USA kupiono więcej aut tej marki, niż właśnie we Włoszech.

Alfa Romeo 4C Spider vs Giulia Quadrifoglio vs Stelvio Quadrifoglio

Podział tortu wygląda następująco: w USA sprzedano 31% ze wszystkich sprzedanych pojazdów. Włosi uplasowali się na drugim miejscu, zgarniając 29%. Potem mamy Niemcy z 5% udziałem oraz Hiszpanię i Wielką Brytanię zgarniające po 4%. Pozostałe 27% liczone jest jako "reszta świata".

Skąd taki zwrot akcji?

To oczywiście efekt pandemii. Rynek europejski dużo szybciej odczuł skutki koronawirusa, głównie ze względu na brak samochodów na placach i wstrzymaną produkcję. Za oceanem tak zwany "stock" był większy, a ludzie dużo później zrezygnowali z wydatków na nowe pojazdy. Pozwoliło to uzyskać USA te dwa punkty procentowe przewagi nad Włochami.

Wiele zmieni fuzja

Nowy koncern Stellantis szykuje strategię na kolejne lata. Nikt niczego jeszcze nie zdradza, ale wiadomo, że Carlos Tavares ostrzy sobie zęby na USA. Czy wróci tam z Peugeotem? Cóż, mówiło się o debiucie w formie usług abonamentowych lub carsharingowych, dzięki którym przystępność "francuskich" aut byłaby atrakcyjnym argumentem. Alfa Romeo ma powiększyć z kolei swoją ofertę, co może utrzymałoby dobrą passę producenta. Wspomina się także o ponownym rozwoju Lancii i powrotu tej marki na inne rynki.

Źródło: Car Industry Analysis