Audi Q8 E-Tron 2023. Niemcy robią porządek. Dużo się tu zmieniło
Czas na zmianę nazwy. Audi Q8 E-Tron 2023 to stary znajomy, ale w nowym wydaniu. Niemcy zmienili znacznie więcej elementów, niż tylko emblemat na pokrywie bagażnika.
Nadszedł czas solidnych porządków. Nazwa E-Tron początkowo była strzałem w dziesiątkę. Problem w tym, że szybko przestała pasować do całej rozrastającej się gamy elektrycznych aut z Ingolstadt. Niemcy postanowili więc przypisać oznaczenie z flagowego SUV-a, wpisując ten model do jednej rodziny ze spalinowym kuzynem. Przed Wami Audi Q8 E-Tron 2023.
Niech Was jednak nie zmyli nowe oznaczenie i delikatnie odświeżona stylistyka. Najwięcej zmieniło się "pod spodem".
Audi Q8 E-Tron i SQ8 E-Tron 2023. Poprawić to, co najważniejsze - czyli akumulatory
To kluczowa zmiana w tym samochodzie. Model Q8 E-Tron dysponuje teraz akumulatorami o pojemności 95 kWh brutto i 114 kWh brutto. Wyraźnie wpłynie to na zasięg oferowany przez to auto, który wzrośnie nawet do 600 kilometrów na jednym ładowaniu.
Audi wprowadziło też nowe silniki elektryczne, z gęstszym uzwojeniem. Przekłada się to na zwiększenie ich sprawności o 6%, a także pozwoliło na zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Poza tym inżynierowie dopracowali zużycie energii - ma ono utrzymywać się na niższym poziomie. Ma ono wynosić średnio od 27,5 do 23 kWh, co jest naprawdę dobrym wynikiem.
Jak wygląda podział wariantów napędowych w nowym Audi Q8 E-Tron?
To bardzo proste. Wariat Q8 50 E-Tron korzysta z mniejszego akumulatora o pojemności 95 kWh i oferuje 340 KM i 664 Nm momentu obrotowego. Zasięg wynosi tutaj od 491 kilometrów dla standardowej wersji, do 505 kilometrów dla Sportbacka.
Wersja Q8 55 E-Tron dostaje domyślnie akumulator o pojemności 114 kWh, 408 KM i 664 Nm. Zasięg tutaj wzrasta do 582 kilometrów w SUV-ie i 600 kilometrów w Sportbacku.
Gamę zamyka sportowa wersja SQ8 E-Tron. Oferuje ona 503 KM i 973 Nm momentu obrotowego. Zasięg waha się od 494 do 513 kilometrów w zależności od nadwozia.
Każda wersja domyślnie posiada napęd na cztery koła. Słabsze warianty korzystają z dwóch silników elektrycznych, zaś w SQ8 dostajemy trzy jednostki.
Moc ładowania sięga 170 kW
Tutaj Audi wciąż nie jest w czołówce, aczkolwiek Niemcy czekają na przesiadkę na całkowicie nową platformę. Obecna konstrukcja pozwala na ładowanie wersji 55 E-Tron i SQ8 z mocą do 170 kW. Słabszy model, Q8 50 E-Tron, ma maksymalną moc ładowania wynoszącą 150 kW.
Standardowa ładowarka pokładowa AC oferuje moc 11 kW, a opcjonalnie możemy ją wymienić na 22 kW.
Co zmieniło się w stylistyce tych aut?
Niewiele i dużo zarazem. Niemcy dyskretnie przemodelowali zderzaki i listwy boczne, a także dodali z przodu ledową listwę nad grillem. Na pierwszy rzut oka tych nowości z pewnością nie zauważycie.
Mają one jednak jeszcze jedną rolę - poprawiają aerodynamikę. Współczynnik oporu powietrza spadł w wersji Sportback do 0,24, a w klasycznym SUV-ie do 0,27. To przekłada się także na lepszy zasięg na jednym ładowaniu.
Kabina nie przeszła rewolucji
We wnętrzu wszystko wygląda znajomo - zachowano tutaj nie tylko stylistykę, ale i koncepcję obsługi. Klienci będą mogli jednak liczyć na nowe dekory kabiny i inne kolory tapicerek.
Audi Q8 E-Tron 2023 - kiedy trafi na rynek?
Pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klientów w lutym przyszłego roku. Bliżej tego terminu poznamy też kompletny cennik.