Badanie techniczne samochodu. Nowe obowiązki już od 27 września
Badanie techniczne samochodu zmieni się już jesienią tego roku. Zgodnie z rozporządzeniem diagności będą skupiali się na dodatkowych rzeczach.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian, dzięki którym badanie techniczne samochodu zyska kilka nowych obowiązkowych punktów. Na celowniku będą samochody z homologacją M1 i N1, czyli wyprodukowane i homologowane po 31 marca 2018 roku. Co się zmieni?
Badanie techniczne samochodu - auta z homologacją M1 i N1 będą sprawdzane pod kątem działania systemu wzywania pomocy
Mowa tutaj o systemie eCall, który stał się wówczas obowiązkowym elementem wyposażenia każdego auta. System ten działa w bardzo prosty sposób. Otóż w przypadku wypadku służby są automatycznie powiadamiane o zdarzeniu (pod numerem 112). Jednocześnie eCall przekazuje dokładną informację o lokalizacji auta. Dzięki temu kierowca, który przykładowo stracił przytomność podczas zderzenia, może liczyć na pełną pomoc.
Homologacja M1 tyczy się samochodów osobowych o DMC wynoszącym 3,5 tony, umożliwiających przewóz do 8 osób. Homologacja N1 z kolei oznacza auta użytkowe z DMC 3,5 tony.
Projekt Ministerstwa Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie zakresu i przeprowadzania badań technicznych musi zostać dopasowany do unijnych dyrektyw - stąd wprowadzenie elementu kontroli systemu eCall podczas weryfikacji auta.
Jednocześnie, także zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, zmienią się nazwy poszczególnych usterek. Do zauważonych w aucie problemów i usterek przypisywane będą poszczególne kody: drobna, poważna i niebezpieczna. Obecnie stosuje się określenia drobna, istotna i stwarzająca zagrożenie.
Co więcej, diagności dostaną wytyczne, które ułatwią dopasowywanie kodów do usterek. Obecnie są one określane według uznania osoby weryfikującej stan techniczny pojazdu.
Badanie techniczne samochodu - kiedy zmiany wejdą w życie?
Według autorów projektu nowego rozporządzenia "zmiany przepisów dotyczących sposobu przeprowadzania badań technicznych będą skutkowały poprawą stanu technicznego pojazdów na drogach, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska".
Jak donosi informacja na stronie Rządowego Centrum Legislacji, rozporządzenie jest obecnie na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień. W życie wejdzie ono z kolei już 27 września 2022 roku.
Warto dodać, że te zmiany nie oznaczają podwyżek cen badań technicznych aut, oraz nie zmieniają innych kluczowych zasad sprawdzania pojazdów - o co od dłuższego czasu walczą diagności i właściciele SKP.