Pierwsze BMW M w historii powróciło. Oto wyremontowane BMW 530 MLE
Nim narodziło się dywizja M w szeregach BMW, niemiecka marka miała już speców od podkręcania aut. BMW 530 MLE powstało jednak w RPA.
Być może o tym nie wiecie, ale rynek południowoafrykański jest dla BMW bardzo ważny. Sprzedaż utrzymuje się tam na wysokim poziomie, a klienci chętnie wracają po auta tej marki. Nie powinno więc Was dziwić, że pierwsze "BMW M" powstało właśnie tam - mowa o BMW 530 MLE. Rok temu marka podjęła się procesu wyremontowania jednego z ostatnich egzemplarzy tego samochodu. Efekty są zaskakujące.
BMW 530 MLE - wszystko dla homologacji
Motorsport w RPA ma się bardzo dobrze. Działająca w latach 70. XX wieku seria wyścigowa samochodów turystycznych wymagała, aby pojazdy dopuszczone do startu występowały też w drogowej specyfikacji. Dlatego też BMW przygotowało model 530 MLE - Motorsport Limited Edition. Jest to sportowy wariant Serii 5 E12, którego sercem jest wzmocniona wersja 3-litrowej rzędowej szóstki (z rynku amerykańskiego), oferującej równo 200 KM. Sprint do setki zajmuje tutaj 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 200 km/h. BMW 530 MLE powstało w dwóch seriach - Type 1 z roku 1976 (110 samochodów) i Type 2 z 1977 (117 aut). Prosta matematyka pozwala Wam stwierdzić, że łącznie istniało 227 takich aut. Do naszych czasów w stanie idealnym lub dobrym nie przetrwał o dziwo żaden egzemplarz.
Misja remont
BMW RPA po długich poszukiwaniach odnalazło samochód w bardzo słabym stanie technicznym, będący jednak dobrą bazą do odbudowy. Najważniejsze było jednak to, że pojazd z serii Type 1 miał oryginalny numer seryjny (770100) oraz pełną dokumentację, włącznie z historią właścicieli. Jak się okazuje wiele elementów nadwozia nawiercano celem zmniejszenia masy, co wymusiło szczególną ostrożność przy rekonstrukcji nadwozia. Z auta zniknęła też tylna rama oraz szereg elementów wyposażenia. Samo nadwozie przyozdobiono dodatkowymi dokładkami z laminatu oraz lekkimi felgami Mahle.
Aby remont auta przebiegał perfekcyjnie, BMW zaangażowało jednego z najlepszych specjalistów w dziedzinie renowacji aut - Luisa Mahlou z Custom Restorations. Wspomogli go także pracownicy BMW, którzy odpowiadali za budowę 530 MLE - dzięki ogromnym staraniom udało się ich odnaleźć i zachęcić do współpracy. William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane i Cassie Calaca pracowali w zakładach Plant Rosslyn w RPA i ręcznie składali każdy egzemplarz wersji Motorsport Limited Edition. Warto dodać, że Plant Rosslyn było pierwszą fabryką tej marki zlokalizowaną poza Niemcami. To tam właśnie powstawało legendarne i poszukiwane BMW 333i E30 z silnikiem 3.2 o mocy 200 KM.
Robota świetnie wykonana
Po trwającym ponad rok procesie odbudowy BMW 530 MLE powróciło na drogi. Swój pierwszy przejazd wykonało na torze w okolicach Pretorii, gdzie przed laty święciło największe sukcesy. Samochód ten odnosił ogromne sukcesy w motorsporcie, często zwyciężając w wyścigach. I choć nie było to pełnoprawne BMW M, gdyż dopiero w 1978 roku BMW M1 uruchomiło sportową dywizję tej marki, to jednak w historii zapisze się jako jedna z cegieł w sportowych fundamentach tej marki.