BMW iX to kontrowersyjny krok w nowoczesną przyszłość
Nowy rozdział historii marki z Monachium został właśnie otwarty. BMW iX stanowi odważny krok w kierunku zaawansowanej elektromobilności i automatyzacji jazdy. Czy w takiej formie podbije serca fanów marki?
Elektromobilności zatrzymać się już nie da. Kolejne marki całkowicie angażują się w rozwój elektrycznych samochodów, pozwalając sobie jednocześnie na odrobinę szaleństwa. W końcu jest to szansa na zdefiniowanie na nowo marki, jej stylistyki i charakteru. BMW podjęło to wyzwanie, decydując się jednocześnie na bardzo kontrowersyjne linie. Przepis na sukces, czy spacer po cienkiej linie? To pokaże czas. Poznajcie BMW iX, najbardziej zaawansowanego "elektryka" z Monachium.
BMW iX 2022 - z czym się to je?
Nie ukrywajmy - linia tego samochodu będzie budziła dużo emocji. Niemcy zrywają z charakterystycznymi dla siebie elementami, stawiając na ostre kanty i masywność sylwetki. Dość ciężka wizualnie bryła zyskała dużą powierzchnię przeszkloną i jednocześnie jest niemal pozbawiona przetłoczeń. Front wyróżniają ogromne "nerki", które są jedynie ozdobnikiem i "schowkiem" dla radarów. Element ten nazywany jest "Shy Tech", gdyż dyskretnie ukrywa wszystkie nowoczesne rozwiązania, tak aby nie rzucały się w oczy. Wróćmy jednak do nerek - połączono je z wąskimi lampami, bardzo prostymi w swojej linii.
BMW iX - profil
Tył? Tutaj także nie porwano się na szaleństwo. Wąskie lampy nawiązują do przednich, zaś wielka pokrywa bagażnika skrywa przestronny i głęboki kufer.
Ciekawe jest wnętrze. Starano się tutaj stworzyć "domową" atmosferę, upraszczając maksymalnie obsługę, ograniczając liczbę fizycznych przełączników. Tych w zasadzie tutaj nie znajdziemy - centrum dowodzenia stanowi zakrzywiony wyświetlacz. Część pełniąca rolę zegarów ma 12,3 cala, zaś główny element "informacyjny" aż 14,9. Pod nim znajdziemy jedynie wąski pas nawiewów - w standardzie dostaniemy tutaj klimatyzację obsługującą 2,5 strefy.
Kierowca może dowodzić systemem za pomocą najnowszego wydania pokrętła iDrive, które ulokowano na wysokim podłokietniku. Wokół niego zgromadzono też dodatkowe przełączniki, dzięki którym możemy przenieść się do poszczególnych funkcji. Cały element wykończono materiałem drewnopodobnym - z recyklingu, zaś pokrętło jest "kryształowe".
BMW iX - panel sterujący
A skoro o materiałach mowa, to te pochodzą w stu procentach z recyklingu. Dlatego znajdziemy tutaj ciekawe tkaniny i nietypowe plastiki, których próżno szukać w innych modelach marki. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest to kontynuacja idei wprowadzonej w modelu i3.
Warto dodać, że pomimo masywnego frontu, współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,25, co jest jednym z lepszych wyników. Pomagają w tym automatyczne kurtyny AirBlades, które kierują opływającym powietrzem i pozwalają na uzyskanie dodatkowych 15 kilometrów zasięgu.
BMW iX - dane techniczne
Topowy model z rodziny elektryków nie może zawodzić swoimi możliwościami. BMW pokazało tutaj swoje pazury, dopracowując zaawansowany zestaw w postaci jednostki elektrycznej i dużej baterii o wysokiej efektywności.
Ten wielki samochód napędzany jest za pomocą silników o łącznej mocy 370 kW (503 KM). Bateria o nieokreślonej jeszcze pojemności pozwala natomiast na przejechanie do 600 kilometrów. Taki wynik uzyskano podczas pomiarów według normy WLTP, co sugeruje, że wartość ta będzie powtarzalna. Przyspieszenie do setki, według wstępnych danych, to 5 sekund.
Nie zabraknie tutaj także szybkiego ładowania. BMW iX można będzie "tankować" prądem stałym z maksymalną mocą 200 kW. Pozwoli to na uzupełnienie akumulatora od 10 do 80% pojemności w mniej niż 40 minut.
BMW iX - wnętrze
BMW iX - bogate wyposażenie
Już standardowo model ten będzie oferować szereg elementów zwiększających komfort użytkowania. Zaawansowane światła Full LED, nowoczesne multimedia z łącznością online i szereg systemów wspierających kierowcę nie będzie wymagać dopłaty. Listę dodatków uzupełnia natomiast nagłośnienie Bang&Olufsen czy oświetlenie LASER LED. W tym modelu dostaniemy także SmartKey, czyli klucz zakodowany na smartfonie.
BMW iX - kiedy zadebiutuje w salonach?
Produkcja ma ruszyć w połowie przyszłego roku, zaś debiut rynkowy zaplanowano na czwarty kwartał 2021 r.
Bliżej tej daty poznamy szczegółowe dane techniczne oraz - oczywiście - kompletny cennik tego modelu.