BYD oferuje nowy luksus. 1000 kW zamieni ładowanie w formalność

Jeśli narzekasz na prędkość ładowania, to samochody BYD wyleczą Cię z tego problemu. Najnowsza generacja modeli Tang korzysta z opracowanej od podstaw architektury, która pozwala na naładowanie baterii od 10 do 70 procent w... 6 minut.

Ładowanie to wciąż pięta Achillesowa wielu samochodów elektrycznych. Choć moc rośnie, to w praktyce wszystko zależy od krzywej ładowania, mocy i... funkcjonowania ładowarki. Rozwiązania zmieniają się z miesiąca na miesiąc, a prędkość ładowania rośnie w ekspresowym tempie. Jeszcze niedawno 350 kW imponowało. Teraz kolejni producenci mówią o wartościach 400, 500 a nawet 600 kW. Stawkę podnosi BYD, które rzuca na stół wartość 1000 kW i od razu prezentuje dwa auta, które mogą osiągnąć taką moc.

Oczywiście nie oznacza to, że elektryki nagle będą ładowały się w ekspresowym tempie. To jest dużo bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego?

BYD Tang nowej generacji naładuje się od 10 do 70% w sześć minut. Jest jednak haczyk

Oczywiście największym problem stanowią same... ładowarki. Podanie 1 MW mocy wymaga zbudowania potężnego przyłącza i odpowiedniej infrastruktury.  Jedna taka ładowarka nie stanowi wyzwania, ale stworzenie większego hubu będzie już nie lada przedsięwzięciem.

BYD 1000 kW

W Chinach nie mówimy tutaj o wielkim wyzwaniu, przy ich rozwoju energetyki. BYD planuje zbudować 4000 punktów oferujących 1 MW mocy, ale nie wiadomo w jakim przedziale czasowym powstaną te ładowarki. W Europie realizacja takiego projektu byłaby już dużo trudniejsza, a w Polsce naprawdę wymagająca.

Nowy BYD Tang i Tang L korzystają z baterii BYD Blade najnowszej generacji. Limuzyna ma akumulator o pojemności 83,2 kWh, zaś SUV oferuje 100,5 kWh pojemności.

Te modele trafią także do Europy

Tutaj jednak nie spodziewajmy się korzyści płynących z wysokiej mocy ładowania. Warto jednak pamiętać, że wydajna architektura zapewni te 350-400 kW na szybkich ładowarkach, a takich jest naprawdę dużo. Tym samym 15-18 minut na naładowanie od 10 do 70-80 procent jest tutaj wykonalne. A to już wyniki, które i tak są znacznie lepsze od wielu elektryków na drogach.

Obecnie w polskiej ofercie BYD jest już Tang SUV w aktualnym wydaniu. Znajdziemy w nim baterię o pojemności 108,8 kWh, co przekłada się na 530 km teoretycznego zasięgu. Ceny tego samochodu startują od 320 000 złotych za "bazowy" wariant.