Chińczycy opracowali przełomową hybrydę. Zużywa mniej benzyny, jest bardzo ekologiczna

Wbrew pozorom Chińczycy wciąż inwestują w hybrydy, a Geely opracowało właśnie unikalną konstrukcję, która zużywa jeszcze mniej paliwa i jest bardzo ekologiczna. A pomaga w tym... najprostszy alkohol.

Eksperymentowanie z metanolem w silnikach spalinowych nie jest nowością. Od wielu lat największe firmy inwestują w rozwój technologii, który pozwoliłby na użycie najprostszego alkoholu w formie paliwa. Jest to jednak bardzo trudne z kilku powodów, takich jak np. trudność zapłonu metanolu. Niemniej są już rozwiązania, które sprawdzają się np. w transporcie ciężkim i morskim. Tam metanolu używa się w formie wsparcia dla oleju napędowego, ropy naftowej lub mazutu. Chińczycy teraz idą o krok dalej i łączą to rozwiązanie z układem hybrydowym w zwykłym silniku spalinowym.

Tu pojawia się innowacja koncernu Geely, który opracował hybrydę o nazwie Super Hybrid Methanol. Chińczycy twierdzą, że będzie przełomowa

Przede wszystkim warto spojrzeć na konstrukcję tego silnika. Kluczem do sukcesu jest tutaj nowa jednostka napędowa, która cechuje się wysoką sprawnością cieplną, sięgającą 48%. Już ten aspekt wpływa na ekologię i ekonomię.

Taka jednostka ma być zasilana klasycznym paliwem i metanolem w zmiennych mieszankach, dopasowywanych do obciążenia. Skąd taki pomysł? Przede wszystkim w spalonym metanolu nie ma w zasadzie tlenków siarki, a tlenki azotu i cząsteczki stałe są na dużo niższym poziomie - od 50 do nawet 75-80%.

Geely Chińczycy hybryda metanol super hybrid methanol

Co więcej, Chińczycy twierdzą, że mieszanka paliwa i metanolu jest przejściowym stadium, a docelowo w planach jest stosowanie samego metanolu. A ten jest świetną alternatywą dla paliw syntetycznych, których produkcja pozostaje bardzo kosztowna.

Gdzie są wady? W końcu jakieś być muszą

Po pierwsze - takie jednostki muszą mieć specjalną konstrukcję, więc stosowanie metanolu w klasycznych silnikach nie wchodzi w grę. Drugą kwestią jest zaś emisja CO2. Do produkcji metanolu potrzeba dwutlenku węgla, ale ten teoretycznie można wykorzystywać z innych produkcji, gdzie jest efektem ubocznym innych procesów chemicznych.

Tym samym teoretycznie metanol może stać się realną alternatywą dla klasycznych paliw. Do tego jest coraz tańszy w produkcji i w przechowaniu, przez co staje się przyjazny dla portfela.

Przez lata pozyskiwanie metanolu,  silnie trującego i toksycznego, było skomplikowane. Teraz biometanol można uzyskać z biomasy, odpadów komunalnych i przemysłowych.

Geely Chińczycy hybryda metanol super hybrid methanol

Według Geely Super Hybrid Methanol to jedna z opcji, które prowadzą w stronę czystego transportu

Czy w Europie taki system ma szansę znaleźć zastosowanie? Bez wątpienia. Jeśli Unia Europejska spojrzy na paliwa syntetyczne i inne alternatywy przychylniejszym okiem, to będzie to doskonała wiadomość dla wielu producentów. A wszystko wskazuje na to, że Chińczycy są już gotowi do działania.

Tajemnicą pozostaje jedynie specyfikacja silnika Geely. Poznamy ją dopiero za jakiś czas, gdy pierwsze auta z tym systemem wyjadą oficjalnie na drogi.