Chińczycy wpadli na genialny pomysł. Jest nim zawrotka
Chińczycy wpadli na pomysł, który jakoś nigdy nie został wykorzystany w innych krajch. Mowa o zawrotce, ale takiej szybkiej i nieco innej.
Ręka do góry Ci, którzy przynajmniej raz w życiu przejechali zjazd na autostradzie. Zdarzyło mi się to wielokrotnie i za każdym razem narzekam w takich sytuacjach. W zależności od kraju bywa to bardzo problematyczne. Gdzieniegdzie może okazać się, że przed Wami jakieś 30 kilometrów jazdy do najbliższego zjazdu. W niektórych krajach zawrotka oznacza konieczność uiszczenia opłaty i poboru kolejnego biletu. A tymczasem Chińczycy zrobili coś prostego i ciekawego. To szybka pętla do zawracania na autostradzie. Zaintrygowani?
Okej, Chińczycy nie zrobili tego dla kaprysu
Sieć autostrad w Państwie Środka rośnie w ekspresowym tempie. Już teraz jest tam 150 000 kilometrów tras szybkiego ruchu, a każdego roku do użytku oddaje się kolejnych 10 000 kilometrów. Warto tutaj przypomnieć, że w Polsce od 2004 roku oddano do użytku 1 212 km autostrad i 2 315 km dróg ekspresowych.
Ale wróćmy do Chin. Tutaj ta wspaniała szybka zawrotka, na której można jechać 40 km/h (dla bezpieczeństwa), jest efektem specyficznego terenu, na którym powstała ta autostrada. Otóż wybudowano ją w górach, gdzie umiejscowienie zjazdów wcale nie jest proste. Tańsze i łatwiejsze było więc zrobienie zjazdu po jednej stronie i dodanie nawrotki, która ułatwi opuszczenie drogi. Przy okazji jest to też ratunek dla roztrzepanych osób, gdyż na tym odcinku nie ma żadnego innego węzła przez ponad 60 kilometrów.
Takie zawrotki przydałyby się na wielu autostradach
Są takie odcinki, gdzie naprawę doceniłoby się możliwość wygodnego zawrócenia bez opuszczania drogi. Chińczycy nie wymyślili na nowo koła, ale pokazują, że czasami proste pomysły są warte uwagi. Oczywiście w innych krajach wszystko rozbija się o pieniądze. Zbudowanie takiego węzła jest kosztowne i mocno podnosi cenę stworzenia jednego kilometra danej autostrady. Czas budowy nie stanowi jednak wyzwania. Obecnie wiadukty i węzły powstają niemal na każdym kroku na każdej nowej trasie szybkiego ruchu. Najlepszym przykładem jest ekspresówka S17 do Lublina i przebudowywana Gierkówka, gdzie powstało wiele nowych wiaduktów drogowych.