Chińczycy kupują na potęgę. Głównie swoje auta. Z zagranicznych liczy się Tesla [wyniki za półrocze 2025]
Jak wygląda sprzedaż w Państwie Środka? Wygląda na to, że rewolucja już się dokonała. Kraj pochodzenia: Chiny, to gwarancja dobrej sprzedaży. Nawet jeśli to Tesla.
Warto zajrzeć na chiński rynek. Nie tylko dlatego, że ostatnio na naszym podwórku premiery marek z Dalekiego Wschodu zdarzają się częściej niż słoneczne dni tego lata. Ale Chiny już dokonały wyboru chyba ostatecznie. Światowe koncerny w zasadzie nie mają czego szukać. Tak, w Top20 jest osiem samochodów innych firm niż chińskie. Widać jednak, że to raczej tendencja spadkowa.
Chiny kupują głównie Geely Geome Xingyuan
Koncern, który niedawno zadebiutował w Polsce, ma też z czego się cieszyć w swojej ojczyznie. Geely Geome Xingyuan, czyli niewielki elektryczny hatchback, jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Chinach w pierwszej połowie 2025 roku. Samochód ma akumulator 40 kWh, moc 115 KM i ok. 300 km realnego zasięgu. Do tego kosztuje od ok. 40 000 zł.
Nie dziwne więc, że sprzedał się w liczbie 204 940 egzemplarzy. To mniej więcej połowa tego, co wszystkich samochodów w Polsce w ciągu roku.
Na drugim miejscu kolejny mały elektryk. BYD Seagull. U nas znany jako Dolphin Surf stracił jednak 30 tysięcy sztuk do lidera.
Na trzecim miejscu znajdziemy produkowaną na miejscu Teslę Model Y. I jedyny samochód, który miesza w stawce "Chińczyków". Chiny lubią Teslę, a Tesla trzyma się nieźle głównie dzięki tamtejszym klientom. 171 491 sztuk w pół roku to fantastyczny wynik, trzeba przyznać.
Ale i tu pojawia się konkurencja. Na 6 pozycji mamy Xiaomi SU7, chiński przebój, który niedługo zyska YU7, "brata" w segmencie SUV. I nową fabrykę, która zwiększy moce produkcyjne. Na koniec roku sedan powinien być znacznie wyżej w statystykach.
Po drodze mamy Wulinga Hongguang Mini EV, czyli mikrosamochód. I BYD Qin Plus. To pierwszy samochód, który nie jest wyłącznie autem elektrycznym. Może występować też jako hybryda DM-i.
Gdzie są dotychczasowi potentaci?
Nie oszukujmy się. Małe chińskie samochody zawsze były w czołówce. Ale tradycyjnie Chiny kupowały Volkswagena. Niemiecki koncern ma trzy modele w Top20 - wszystkie produkowane tylko na tamtejszy rynek. Najwyżej jest Lavida, kompaktowy sedan. W tym samym segmencie gra też Nissan Sylphy. Kolejny "chiński-niechiński" samochód. Oba modele nie przekraczają jednak 137 tys. sztuk i niedługo raczej zostaną przegonione. W okolicach "dziesiątki" jest bowiem bardzo ciasno. Walczy o nią m.in. BYD Qin L, elektryczny sedan.
Li Auto L6
Toyotę Camry i RAV4, jedne z najlepiej sprzedających się samochodów na świecie, znajdziemy w drugiej połowie drugiej dziesiątki. Popularna "ravka" musi bronić się przed autem marki, o której parę lat temu nikt nie słyszał. Li Auto L6 jest na 19 miejscu i raczej nie skończy tak nisko w kolejnym zestawieniu.
Pełna tabela tutaj:
| Miejsce | Marka i model | szt. |
|---|---|---|
| 01 | Geely Geome Xingyuan | 204,940 |
| 02 | BYD Seagull | 174,912 |
| 03 | Tesla Model Y | 171,491 |
| 04 | Hongguang Mini EV | 171,064 |
| 05 | BYD Qin Plus | 163,603 |
| 06 | Xiaomi SU7 | 155,692 |
| 07 | Geely Xingyue L | 146,223 |
| 08 | BYD Song Plus | 137,324 |
| 09 | Volkswagen Lavida | 136,962 |
| 10 | Nissan Sylphy | 136,344 |
| 11 | BYD Qin L | 134,950 |
| 12 | Volkswagen Sagitar | 119,317 |
| 13 | Volkswagen Passat | 115,162 |
| 14 | Changan CS75 Plus | 100,188 |
| 15 | BYD Song Pro | 100,140 |
| 16 | Toyota Camry | 98,125 |
| 17 | Volkswagen Magotan | 97,418 |
| 18 | Toyota RAV4 Rongfang | 97,159 |
| 19 | Li Auto L6 | 96,354 |
| 20 | BYD Seal 06 | 95,812 |
źródło: Carnewschina


