Chińczycy kupują na potęgę. Głównie swoje auta. Z zagranicznych liczy się Tesla [wyniki za półrocze 2025]

Jak wygląda sprzedaż w Państwie Środka? Wygląda na to, że rewolucja już się dokonała. Kraj pochodzenia: Chiny, to gwarancja dobrej sprzedaży. Nawet jeśli to Tesla.

Warto zajrzeć na chiński rynek. Nie tylko dlatego, że ostatnio na naszym podwórku premiery marek z Dalekiego Wschodu zdarzają się częściej niż słoneczne dni tego lata. Ale Chiny już dokonały wyboru chyba ostatecznie. Światowe koncerny w zasadzie nie mają czego szukać. Tak, w Top20 jest osiem samochodów innych firm niż chińskie. Widać jednak, że to raczej tendencja spadkowa.

Chiny kupują głównie Geely Geome Xingyuan

Koncern, który niedawno zadebiutował w Polsce, ma też z czego się cieszyć w swojej ojczyznie. Geely Geome Xingyuan, czyli niewielki elektryczny hatchback, jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Chinach w pierwszej połowie 2025 roku. Samochód ma akumulator 40 kWh, moc 115 KM i ok. 300 km realnego zasięgu. Do tego kosztuje od ok. 40 000 zł.

Nie dziwne więc, że sprzedał się w liczbie 204 940 egzemplarzy. To mniej więcej połowa tego, co wszystkich samochodów w Polsce w ciągu roku.

Na drugim miejscu kolejny mały elektryk. BYD Seagull. U nas znany jako Dolphin Surf stracił jednak 30 tysięcy sztuk do lidera.

Na trzecim miejscu znajdziemy produkowaną na miejscu Teslę Model Y. I jedyny samochód, który miesza w stawce "Chińczyków". Chiny lubią Teslę, a Tesla trzyma się nieźle głównie dzięki tamtejszym klientom. 171 491 sztuk w pół roku to fantastyczny wynik, trzeba przyznać.

Chiny

Ale i tu pojawia się konkurencja. Na 6 pozycji mamy Xiaomi SU7, chiński przebój, który niedługo zyska YU7, "brata" w segmencie SUV. I nową fabrykę, która zwiększy moce produkcyjne. Na koniec roku sedan powinien być znacznie wyżej w statystykach.

Po drodze mamy Wulinga Hongguang Mini EV, czyli mikrosamochód. I BYD Qin Plus. To pierwszy samochód, który nie jest wyłącznie autem elektrycznym. Może występować też jako hybryda DM-i.

Gdzie są dotychczasowi potentaci?

Nie oszukujmy się. Małe chińskie samochody zawsze były w czołówce. Ale tradycyjnie Chiny kupowały Volkswagena. Niemiecki koncern ma trzy modele w Top20 - wszystkie produkowane tylko na tamtejszy rynek. Najwyżej jest Lavida, kompaktowy sedan. W tym samym segmencie gra też Nissan Sylphy. Kolejny "chiński-niechiński" samochód. Oba modele nie przekraczają jednak 137 tys. sztuk i niedługo raczej zostaną przegonione. W okolicach "dziesiątki" jest bowiem bardzo ciasno. Walczy o nią m.in. BYD Qin L, elektryczny sedan.

Li Auto L6

Toyotę Camry i RAV4, jedne z najlepiej sprzedających się samochodów na świecie, znajdziemy w drugiej połowie drugiej dziesiątki. Popularna "ravka" musi bronić się przed autem marki, o której parę lat temu nikt nie słyszał. Li Auto L6 jest na 19 miejscu i raczej nie skończy tak nisko w kolejnym zestawieniu.

Pełna tabela tutaj:

Miejsce Marka i model szt.
01 Geely Geome Xingyuan 204,940
02 BYD Seagull 174,912
03 Tesla Model Y 171,491
04 Hongguang Mini EV 171,064
05 BYD Qin Plus 163,603
06 Xiaomi SU7 155,692
07 Geely Xingyue L 146,223
08 BYD Song Plus 137,324
09 Volkswagen Lavida 136,962
10 Nissan Sylphy 136,344
11 BYD Qin L 134,950
12 Volkswagen Sagitar 119,317
13 Volkswagen Passat 115,162
14 Changan CS75 Plus 100,188
15 BYD Song Pro 100,140
16 Toyota Camry 98,125
17 Volkswagen Magotan 97,418
18 Toyota RAV4 Rongfang 97,159
19 Li Auto L6 96,354
20 BYD Seal 06 95,812

źródło: Carnewschina