Citroen C5 X 2022, czyli francuski powrót do klasy średniej
Tak prezentuje się powrót francuskiej marki do klasy średniej. Oto Citroen - efektowny i dobrze wyposażony crossover, który jest mieszanką aut z dwóch segmentów. Poznajcie ten model.
Po licznych zapowiedziach i zwiastunach wreszcie poznaliśmy francuską nowość. To Citroen C5 X - powrót marki do klasy średniej, do tego w wyjątkowym stylu. Jak wiadomo Francuzi nie boją się odważnego stylu i ciekawych pomysłów. Tutaj zebrano ich naprawdę wiele, decydując się na radykalne linie i nietypowe koncepcje. Czy jest to recepta na sukces?
Citroen C5 X na pewno rzuca się w oczy
Stylistyka jest tutaj bardzo mocno inspirowana studyjnym modelem cXperience. Z konceptu przeniesiono nie tylko charakterystyczną bryłę nadwozia, ale także detale w postaci formy tylnych czy przednich świateł. W tym aucie widać też wiele nawiązań do Citroena C4.
Nowy Citroen C5 X jest bardzo duży - mierzy 4805 mm długości, 1865 mm szerokości i 1485 mm wysokości. Rozstaw osi to 2785 mm.
Front prezentuje się w typowy dla nowych aut marki sposób. Rozdzielono światła mijania i do jazdy dziennej - te pierwsze umiejscowione są nieco niżej, zaś "ledy" standardowo zainstalowano nieco wyżej. Do tego tworzą one charakterystyczną sygnaturę świetlną w kształcie litery Y. To wyróżnić wszystkich nowych Citroenów i element, który będzie konsekwentnie powielany w kolejnych modelach.
Linia boczna to ciekawa mieszanka bryły typowego kombi z nieco bardziej garbatym liftbackiem. Jest ona wyjątkowo charakterystyczna, ale też i bardzo specyficzna. Na pewno nie przypadnie każdemu do gustu, ale nie można odmówić jej oryginalności. Ciekawym, ale i nietypowym elementem jest długi tylny zwis i mocno zachodzące na błotniki lampy.
Tył jest bardzo specyficzny - łagodnie opadająca szyba i masywne światła tworzą ciekawy zestaw. Kluczowym elementem jest tutaj duża pokrywa bagażnika, skrywająca obszerny i ustawny kufer. To była kluczowa kwestia w tym projekcie, wszak auto klasy średniej musi zapewniać należyty standard i odpowiednią ilość miejsca. Kufer ma 545 litrów pojemności, a na tylnej kanapie wygospodarowano bardzo dużo przestrzeni dla pasażerów.
Citroen C5X ma też zadziwiająco konwencjonalne wnętrze
Francuzi postanowili na ciekawy kompromis pomiędzy użytecznością a komfortem obsługi. Dwa wyświetlacze (odpowiedzialne za wskaźniki i multimedia), klasyczny panel klimatyzacji i odpowiednia liczba fizycznych przycisków sugeruje komfort obsługi. Charakterystycznym elementem są też linie ciągnące się przez całą szerokość deski rozdzielczej (kończące się na drzwiach).
Oczywiście wzorem innych modeli wykorzystano tutaj specjalne fotele Advanced Comfort Seats. Specjalna miękka pianka tworzy atmosferę "domowej kanapy", przy zachowaniu odpowiedniego komfortu podróżowania.
Więcej technologii
Citroen C5 X stawia na nowe rozwiązania. W tym aucie znajdziemy chociażby najnowszą generację systemu multimedialnego - MyCitroen Drive+. Wykorzystuje on ekran o przekątnej 12,3 cala, ma uproszczoną obsługę i rozpoznaje naturalną mowę w ramach sterowania głosowego. Poza tym wszystkie znane systemy bezpieczeństwa (od aktywnego tempomatu, przez line assist, aż po system automatycznego hamowania w sytuacji awaryjnej) oferowane są w najbardziej dopracowanym wydaniu. Dzięki temu wrażenia ze "zautomatyzowanej jazdy" mają być jeszcze lepsze.
Citroen C5 X - silniki i układ jezdny
Francuzi do modelu C5 X zaaplikowali gamę doskonale znanych jednostek napędowych. Znajdziemy tutaj warianty benzynowe i hybrydy plug-in. Szczególnie ten drugi rodzaj napędu będzie tutaj szczególnie promowany. Pod maską znajdziemy kombinację silnika 1.6 PureTech i jednostki elektrycznej, oferującą koni do 225 mechanicznych. Zasięg w trybie elektrycznym sięga 50 kilometrów.
Poza tym dostajemy tutaj też inne silniki, aczkolwiek Francuzi nie ujawniają jeszcze szczegółów dotyczących pozostałych odmian.
Nowością w Citroenie C5 X będzie zawieszenie Advanced Comfort Active Suspension. Konstrukcja znana z innych modeli, wykorzystująca hydrauliczne odbojniki, została teraz wzbogacona o zmienną charakterystykę pracy amortyzatorów. Dzięki temu właściwości jezdne mają być lepsze. W razie potrzeby auto stanie się sztywniejsze lub jeszcze bardziej komfortowe.
Na koniec ciekawostka - Citroen C5 X przyjedzie do nas z Chin
Auto będzie budowane w fabryce w Chengdu, głównie ze względu na jej możliwości produkcyjne. Francuzi zapewniają, że pochodzenie nie ma wpływu na jakość i standard oferowany przez ten model będzie na najwyższym poziomie.
Auto w salonach zobaczymy na przełomie bieżącego i przyszłego roku. Bliżej premiery w salonach poznamy też pełną gamę jednostek napędowych i więcej detali dotyczących tego samochodu.