Dacia Duster a chińscy konkurenci. Kto lepiej wypada? Sprawdziłem to
Wiemy już ile kosztuje nowa Dacia Duster. Czas więc spojrzeć na to, jak wypada na tle nowych konkurentów z Chin. Wyciągamy kalkulator, otwieramy katalogi i sprawdzamy każdy detal.
Czasy, w których Dacia Duster w zasadzie nie miała konkurencji, są już za nami. Francusko-rumuńska marka musi teraz mierzyć się z nowymi przybyszami z Chin. Choć nie budzą oni jeszcze dużego zaufania, to na stół wyciągają mocną kartę w postaci ceny i sensownego wyposażenia. A to jest coś, co zawsze było domeną Dacii. Zresztą tutaj także potrzebne były lata, aby zbudować odpowiedni wizerunek na rynku.
Czy nowa generacja Dustera ma więc łatwe wejście na rynek? Niekoniecznie. W czasach, gdy każdy grosz jest na wagę złota, ludzie zaczynają patrzeć nie na znaczek, a na to, co dostają za wydane pieniądze.
Dacia Duster, MG ZS, BAIC Beijing 3. Jak wypadają te samochody w momencie, w którym zestawimy je ze sobą?
Wybór tych trzech modeli nie jest przypadkowy. Po pierwsze - ich ceny wyjściowe są mocno zbliżone do siebie. Po drugie - wymiarami grają w jednej lidze. To wszystko sprawia, że w gronie tanich crossoverów zrobiło się ciasno jak nigdy dotąd nie było.
Nowa Dacia Duster mierzy 4343 mm długości, 1813 mm szerokości i ma rozstaw osi o długości 2658 mm. MG ZS mierzy 4323 mm długości (więc jest tylko o 2 cm krótsze), 1809 mm szerokości i ma 2580 mm rozstawu osi. Tym samym największa różnica jest w kluczowym miejscu, gdyż blisko 8 cm wpływa na wymiary wnętrza.
BAIC Beijing 3 ma z kolei 4325 mm długości, 1830 mm szerokości i 2570 mm rozstawu osi. Można więc powiedzieć, że z ZS-em idą łeb w łeb, ustępując nieco nowej Dacii.
Duster wygrywa nie tylko ilością miejsca w kabinie, ale przede wszystkim bagażnikiem - oferuje 458 litrów do wykorzystania. W MG ZS jest to 448 litrów, a w BAIC-u 390 litrów.
Duster, ZS, Beijing 3 - co znajdziemy w tych samochodach pod maską?
Tutaj mamy trzy skrajnie różne koncepcje. Nowa Dacia Duster w bazowej wersji Essential korzysta z silnika 1.0 ECO-G, oferującego 100 KM. Nie jest mocny, ale ma jedną mocną zaletę - fabrycznie wyjeżdża z instalacją gazową. A to oznacza, że eksploatacja będzie dużo tańsza, zwłaszcza przy obecnych cenach paliwa.
MG ZS w bazowej wersji ma silnik 1.5 (wolnossący), oferujący 106 KM. Jest więc minimalnie mocniejszy, ale wymaga "kręcenia" aby uzyskać dobre osiągi. BAIC Beijing 3 ma także 1,5-litrowy silnik, ale oferujący aż 136 KM. Jest więc w tym zestawieniu najmocniejszy i teoretycznie najszybszy.
Kluczowe jest wyposażenie. Dacia Duster, MG ZS i BAIC Beijing 3 - kto oferuje najwięcej za najmniej?
Czas na kluczową kwestię, czyli porównanie wyposażenia. Tutaj zacznijmy od Dacii, która w wersji Essential oferuje naprawdę sporo. Przyznam szczerze, że jest to więcej, niż początkowo się spodziewałem.
W standardzie dostajemy czujniki cofania, manualną klimatyzację, wszystkie obligatoryjne systemy wsparcia i ogranicznik prędkości. Nie ma tutaj za to... multimediów. A przynajmniej nie takich klasycznych. Dostaniecie 4 głośniki, Bluetooth i złącze USB-C. Jest też uchwyt na smartfona. To właśnie on ma stanowić "centrum rozrywki" w samochodzie. Proste, nieprawdaż?
MG ZS w tej kwestii jest dużo lepsze. Ma klimatyzację manualną z elektronicznym sterowaniem z multimediów. 10,1-calowy ekran systemu inforozrwyki, obsługę Apple CarPlay/Android Auto, zestaw kluczowych systemów wsparcia, czujniki cofania i tempomat. Kierownica jest obszyta skórą, a w nadkolach znalazły się 17-calowe alufelgi. Wygląda to więc "bogato" na tle Dacii, która wyjeżdża na stalówkach bez kołpaków.
BAIC Beijing 3 oferuje mniej więcej to, co MG. Mamy półautomatyczną klimatyzację, mutlimedia (ale bez obsługi Apple CarPlay i Android Auto), systemy wsparcia kierowcy i czujniki cofania. Nie znajdziecie za to skórzanej kierownicy (w ogóle, na rynku jest tylko jedna wersja).
Można więc śmiało powiedzieć, że Dacia jest najbardziej spartańska w tym zestawieniu, ale na pewno nie zupełnie goła. BAIC Beijing 3 plasuje się w środku, zaś w kwestii wyposażenia króluje MG ZS.
I tu przechodzimy do cen. Ile kosztują te modele?
Ceny bazowych wariantów prezentują się następująco:
- Dacia Duster Essential: 79 900 złotych
- MG ZS Excite: 79 800 złotych
- BAIC Beijing 3 Luxury: 78 900 złotych
Różnice są więc znikome. BAIC nie oferuje żadnych opcji, a lakier metalizowany wynosi 2900 złotych. W MG także dopłacimy tylko za wybrane odcienie (2250 złotych). Duster w wydaniu Essential oferuje tylko dwa odcienie w opcji (2700 złotych). Żadnych dodatkowych elementów wyposażenia tutaj nie dołożycie.
Który z tych samochodów jest więc najlepszym wyborem?
Zaskoczę Was odpowiedzią, ale... nie ma tutaj wygranego, gdyż każdy samochód trafi w gusta innej klienteli. O co chodzi? Już Wam tłumaczę.
Dacia Duster Essential może i jest najtańsza, ale będzie ułamkiem sprzedaży tego modelu. Wszyscy klienci wybiorą lepszy wariant Expression, a najbardziej wymagające osoby zdecydują się na modele Journey/Extreme. Te trzy wersje są już droższe, ale oferują też znacznie więcej w standardzie.
Ta marka ma też dobrą renomę w Polsce, dużą sieć serwisów i dopracowaną obsługę posprzedażową. A to są argumenty, które dla klientów mają znaczenie.
MG z kolei może faktycznie przyciągnąć uwagę bazową wersją modelu ZS, gdyż oferuje ona dużo za niewiele. Tutaj wiele osób jest w stanie zaufać marce, gdyż stoją za nią w Polsce duże grupy dealerskie, salony są widoczne, a 7-letnia gwarancja jest mocnym argumentem.
BAIC w mojej opinii nieco odstaje od towarzystwa. Mialem okazję obejrzeć na żywo model Beijing 3 i widać, że jest to raczej prosta budżetowa konstrukcja. Do tego tutaj salony nie są tak widoczne, a kampania promocyjna nie wyskakuje nam z lodówki.
Wniosek jest prosty: może i te modele łączą wymiary i cena wyjściowa. Nowa Dacia Duster trafi jednak w gusta innej klienteli i de facto nie będzie rywalizować z tymi samochodami. Może jakaś grupa dotychczasowych nabywców Dacii pomyśli o ZS-ie w momencie, w którym zobaczy co w nim dostanie za 79 800 złotych (w porównaniu do Dustera, nawet w wersji Expression).
BAIC ma najwięcej do nadrobienia. Poza tym widać, że ta marka mocno stawia na model Beijing 5 w Polsce, widząc w nim mocniejszego gracza na rynku.