Tak, ten FIAT 500 wygląda nieco inaczej. Oto dlaczego
Ten FIAT 500 prezentuje się dość specyficznie, zwłaszcza z tyłu. Dlaczego ma "trzy i pół" koła i czemu te tylne są na środku? Już Wam tłumaczę.
Kilka miesięcy temu spotkałem takie auto na jednej z austriackich przełęczy. Nie wiem jakim cudem zaplątało się w takie rewiry, ale jedno było pewne - podjazd pod stromą górę był dla niego ogromnym wyzwaniem. Jak się okazuje takie trzykołowe wynalazki to coś, co w Niemczech jest dość popularnym rozwiązaniem. FIAT 500 przebudowany przez firmę Ellenator ma nieco mniej mocy, teoretycznie trzy koła i może być używany przez konkretną grupę osób.
Taki FIAT 500 przeznaczony jest dla 16-latków
Mam wrażenie, że 16-latkowie zawsze skazani są na potencjalnie niezbyt bezpieczne maszyny. Ograniczona moc jest jak najbardziej wskazana, tak jak na przykład w zabawnych produktach firmy Ligier czy Aixam. W Niemczech dodatkowo auto musi być trójkołowcem. Komu przeszkadza normalny układ? Czy na prawdę nie można po prostu ograniczać mocy silnika w pewnych samochodach, aby 16-latkowie mogli się bezpiecznie przemieszczać?
Jakl widać nie. W Niemczech konieczna jest taka oto konwersja, aby auto spełniało wymagania uprawnień L5e. Firma Ellenator od lat tworzy dość osobliwie wyglądający zestaw. Standardowa tylna oś jest demontowana, a jej miejsce, wraz z opracowanym od podstaw zawieszeniem, zajmuje konstrukcja z dwoma umiejscowionymi centralnie kołami. Nadkola są wówczas zaślepiane maskownicami, a 500-ka zyskuje dość zabawny wygląd.
Oczywiście obowiązkowe są też tutaj modyfikacje ECU, czyli komputera sterującego silnikiem. Opracowane przez tę firmę oprogramowanie ogranicza moc jednostki spalinowej do 20 KM. Taki FIAT 500 rozpędza się do 90 km/h, zużywa około 5 litrów paliwa na setkę i ma raczej mizerne przyspieszenie.
Zalety? Przynajmniej wyposażenie jest sensowniejsze, a konstrukcja lepiej radzi sobie w przypadku zderzenia.
Ale to nie jest tania zabawa
Dlaczego? Otóż sama modyfikacja kosztuje minimum 5680 euro. Pakiety różnią się cenami w zależności od zakresu modyfikacji. Do tej ceny musicie też doliczyć koszt standardowej "pięćsetki". Na szczęście konwersja jest w pełni odwracalna, co ułatwi niektórym dalsze użytkowanie własnego auta po skończeniu 18 lat. Do tego Ellenator przebudowuje wszystkie warianty 500-ki, w tym kabriolet. Abarth niestety odpada, aczkolwiek przebudowanie sportowego modelu na takiego trójkołowca byłoby co najmniej idiotyzmem.