Fiat Grande Panda 2025. Wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym "włoskim" maluchu
Korzysta z platformy dzielonej z Citroenem C3 i Oplem Fronterą, ma ciekawy design i nieoczywiste wnętrze. Do tego będzie dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej. Oto nowy Fiat Grande Panda 2025 - zobaczcie co oferuje ten model.
- Po prezentacji pierwszych zdjęć, Włosi pochwalili się też fotografiami wnętrza i specyfikacją nowego modelu
- Fiat Grande Panda 2025 korzysta z nowej platformy grupy Stellantis
- Pod maską znajdziemy silnik spalinowy i napęd elektryczny
- Nowa Grande Panda wyjedzie z fabryki w Serbii
Przez ponad pięć lat oglądaliśmy telenowelę o nazwie "nowy mały Fiat". Włosi chcieli stworzyć samochód niebanalny, który zaskakuje wyglądem i praktycznością. Pierwszy koncept, Centoventi, nawiązywał do Pandy, ale stawiał na nieco bardziej miękki design. Finalnie marka z Turynu uznała, że trzeba nieco zmienić koncepcję. Design zainspirowała fabryka Lingotto, a platforma przyszła z nowego projektu grupy Stellantis. Tak zrodził się Fiat Grande Panda 2025.
Nie jest tajemnicą, że ten samochód to bliźniak nowego Citroena C3. Choć podobieństwo widać w poszczególnych elementach, to stylistyka włoskiego malucha skutecznie ukrywa wspólne geny i ma dużo własnego charakteru. Teraz też poznaliśmy zdjęcia wnętrza i specyfikację tego modelu.
Fiat Grande Panda 2025 - dane techniczne, wymiary
Zacznijmy od gabarytów tego samochodu. Nowy model włoskiej marki mierzy 3,99 metra długości, 1,76 metra szerokości i 1,57 metra wysokości. Fiat Grande Panda ma bagażnik o pojemności 361 litrów.
Różnica długości względem dotychczasowej Pandy, obecnie oferowanej jako Pandina, to 30 centymetrów. Fiat w ten sposób zapełnia więc lukę w segmencie B, wpasowując się w grono najmniejszych samochodów z tej grupy. To może być świetny ruch, gdyż skromniejsze wymiary sprawdzą się w ciasnych miastach. Do tego wciąż mamy tutaj sporo przestrzeni we wnętrzu, co jest dużym atutem.
Grande Panda ma unikalną stylistykę, która łączy cechy pierwszej Pandy z lat osiemdziesiątych i crossovera. Charakterystyczny pas przedni z "pikselowymi" światłami wygląda bardzo ciekawie, a nieco "podniesiona" sylwetka z czarnymi obudowami nadkoli optycznie powiększa ten samochód.
Warto też zwrócić uwagę na tłoczony napis Panda z boku, a także na ładne tylne lampy. Standardowo w nadkolach pojawią się 16-calowe felgi, a w topowej wersji będą to 17-calowe aluminiowe koła.
Włosi wreszcie zaprezentowali kokpit tego samochodu
Tutaj także widać pokrewieństwo z Citroenem, aczkolwiek można śmiało powiedzieć, że deska rozdzielcza Fiata Grande Panda wygląda po prostu lepiej. Za dwuramienną kierownicą ukryto ekran zegarów, zaś na konsoli środkowej znajdziemy 10,25-calowy wyświetlacz multimediów.
Ulokowano je prostokątnej obudowie o półokrągłych krawędziach. To nawiązanie właśnie do fabryki Lingotto - tak wygląda ona "od góry", głównie za sprawą charakterystycznego toru testowego na dachu. Ciekawym smaczkiem jest tutaj mała "Panda", która właśnie pokonuje ten łuk - znajdziecie ją obok ekranu multimediów, po prawej stronie.
Wyraźnie wyeksponowane prostokątne nawiewy wyróżniają się w tej bryle, a schowek przed pasażerem ulokowano dwa schowki - górny i dolny. Ten pierwszy kryje się w listwie ozdobnej i jest nazywany Bambox, gdyż pokryto go tworzywem stworzonym z bambusa.
Na tunelu środkowym znajdziemy wybierak automatycznej skrzyni biegów (w bazowej wersji będzie też manual). Nie zabrakło tutaj złącza USB-C i gniazda 12V.
Warto też zwrócić uwagę na kolorystykę - bardzo odważną i żywą. To duży plus, gdyż od pewnego czasu Fiatom znowu brakowało "luzu". Ten samochód łączy proste rozwiązania z ciekawym wyglądem, który wpada w oko.
Fiat Grande Panda 2025 - silniki
Pod maską znajdziemy napęd spalinowy i elektryczny. W tym pierwszym przypadku mowa o jednostce 1.2 z rodziny PureTech, wyposażonej w układ MHEV. 100 KM trafia tutaj na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 6-biegowego automatu.
W przypadku wersji elektrycznej dostajemy 113-konny silnik napędzający przednią oś i baterię LFP o pojemności 44 kWh. Taki zestaw powinien zapewnić 300 kilometrów zasięgu i dobrą dynamikę. Maksymalna moc ładowania DC to 100 kW, co przyda się przy nieco dłuższych trasach.
Fiat Grande Panda - cena w Polsce, pokrewne konstrukcje
Wszystkie te modele bazują na tej samej platformie i korzystają z identycznych silników. Do tego dzielą też wiele komponentów wnętrza, w tym ogólny układ podzespołów kryjący się pod deską rozdzielczą.
Plany Fiata sugerują, że włoska marka dostanie też odpowiednika tych większych modeli. Może to być crossover, który będzie traktowany jako następca Fiata Tipo. Kluczem do sukcesu będzie tutaj dobra cena - a z tym Fiat ostatnio ma duże problemy.
Włosi jeszcze nie chwalą się cennikiem Grande Pandy. Citroen C3 kosztuje wyjściowo 71 250 złotych, co sugerowałoby, że Fiat powinien być podobnie wyceniony. Jeśli jednak samochód marki z Turynu zyska lepsze wyposażenie standardowe, to z pewnością z kwotą startową zbliży się do 80 000 złotych.