Fiat UNO 2025. Tak wygląda budżetowy model włoskiej marki. Z Centoventi zostało niewiele
Co Włosi robili najlepiej? Oczywiście samochodu budżetowe. Czas więc na powrót do korzeni. Oto Fiat Uno 2025 - nowy bazowy model marki z Turynu. Zobaczcie jak wygląda i czym różni się od prototypu Centoventi sprzed kilku lat.
Włosi zawsze królowali w segmencie tanich małych samochodów. To była ich specjalność, którą dzielnie podtrzymuje wiekowa 500-ka i Panda. Nadchodzi jednak czas na zmianę warty. Zmieni się też nazwa bazowego prostego modelu. Przed Wami Fiat UNO 2025 - mały model, który połączy elektryfikację i silnik spalinowy pod jednym nadwoziem. Oto wszystko, co o nim wiemy.
Fiat UNO 2025. Ma cechy prototypu Centoventi, ale wiele się tutaj zmieniło
Wspomniany prototypowy Fiat powstał jeszcze za czasów, gdy Włosi działali samodzielnie, bez Francuzów na pokładzie. Wówczas zapowiadano dość ciekawy model, który wyróżni się unikalną stylistyką i zyska "modułowy" kokpit.
Dziś już wiemy, że o takich rzeczach można zapomnieć. W Europejskim Urzędzie Patentowym pojawiły się oficjalne szkice nadwozia tego samochodu. Jedynie pas przedni nawiązuje do pierwowzoru.
Skąd taka zmiana? Odpowiedź jest bardzo prosta - Uno wykorzysta platformę STLA Small. Do tego koncern Stellantis specjalizuje się w maksymalnym unifikowaniu kluczowych elementów. A tutaj bliźniakiem będzie Citroen e-C3. Wyraźnie widać, że linia szyb i kształt poszczególnych partii nadwozia jest zbliżony. Nie zabrakło też typowych dla grupy Stellantis lusterek i klamek.
Warto też zwrócić uwagę na tył, który nieco przywodzi na myśl model Uno. Coraz częściej ta nazwa pojawia się w różnych donosach dotyczących tego samochodu. Można więc śmiało obstawić, że powróci na rynek, aby zagrać na nostalgii i nawiązać do sprawdzonego taniego Fiata z przeszłości.
Co więc znajdziemy pod maską Fiata Uno?
Pewniakiem jest wariant elektryczny, który wykorzysta akumulator LFP o pojemności 44 kWh. Powinno to zapewnić około 320 kilometrów zasięgu. Silnik elektryczny odda w ręce kierowcy 113 KM, choć z pewnością zobaczymy też słabszą wersję. Przy tej konstrukcji maksymalna moc ładowania prądem stałym to 100 kW, a przemiennym (AC) 7 kW.
Co jakiś czas pojawia się też informacja o silniku 1.2 z rodziny PureTech. Z pewnością taki wariant przydałby się na wielu rynkach, w tym we Włoszech czy Hiszpanii, gdzie tanie auta są bardzo pożądane. To samo tyczy się też Polski. Patrząc na to, że elektryfikacja nieco zwoliła w Europie, to nie wykluczałbym takiej opcji.
Fiat UNO 2025 - kiedy zadebiutuje i ile może kosztować?
Bez wątpienia Włosi będą celować w możliwie najniższą cenę. Patrząc na to, że Citroen e-C3 kosztuje wyjściowo niecałe 111 000 złotych, to tutaj można założyć podobną, lub nieco niższą kwotę. To wciąż dużo, a konkurencja nie śpi. Stellantis nie chce jednak bawić się w wojnę cenową i twardo trzyma wyższe kwoty.
Oficjalna premiera powinna mieć miejsce jeszcze w tym roku. Nowy Fiat wyjedzie z serbskiej fabryki marki.